مجله خبری

استابلایزر چیست و چگونه کار می‌کند؟

استابلایزر چیست و چگونه کار می‌کند؟

استابلایزر، یکی از ابزارهای اساسی در حفظ پایداری و کیفیت برق است که برای انواع مختلف وسایل مصرفی، از خانگی تا صنعتی، استفاده می‌شود؛ اما این دستگاه چگونه عمل می‌کند؟ استابلایزر یکی از دستگاه‌های مهم در صنعت برق بوده که وظیفه تنظیم و به ثبات رساندن ولتاژ برق ورودی را بر عهده دارد. توضیح دیگری از این که استابلایزر چیست می‌توان گفت این دستگاه در برابر نوسانات و تغییرات ولتاژ شبکه برق واکنش نشان داده و ولتاژ خروجی را در محدوده مطلوبی تثبیت می‌کند تا از آسیب‌های ناشی از مشکلات برقی و هزینه‌های سنگین پس از آن جلوگیری شود.

از آنجایی که ولتاژ پایدار برای بسیاری از دستگاه‌ها و تجهیزات ضروری است، استفاده از استابلایزرها را در صنایع مختلف، کسب و کارها و حتی خانه‌ها می‌بینیم. در ادامه این مطلب، به بررسی اینکه استابلایزر چیست و نحوه عملکرد استابلایزر می‌پردازیم. همچنین مطابق نوع مصرف، با استابلایزرهای تک فاز و سه فاز و تفاوت در قیمت آن‌ها آشنا می‌شویم و اهمیت وجود، انواع کاربرد استابلایزر و تفاوت آن با محافظ برق را مورد بررسی قرار می‌دهیم. تا انتها با ما همراه باشید.

استابلایزر ولتاژ چیست؟

استابلایزر ولتاژ چیست؟

با گذشت زمان و استفاده از انواع دستگاه‌ها و تجهیزات برقی، کارایی آن‌ها تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کرده و حتی دچار آسیب و خرابی می‌شوند. این آسیب‌ها و افت عملکرد به دلایل مختلفی شکل می‌گیرد که یکی از مهم‌‌‌ترین آن‌ها مشکلات مربوط به پایدار نبودن برق شهری و نوسانات آن است. در چنین شرایطی باید به دنبال راه‌حلی بود تا بتوان برق مناسب و با ثبات را برای دستگاه فراهم کرد که هم بتواند بدون هیچ مشکلی برای مدت طولانی به عملکرد خود ادامه دهد و هم آسیب‌های مختلف آن را به حداقل برساند. یکی از راهکار‌های موثر در این زمینه استفاده از دستگاهی به نام استابلایزر ولتاژ است؛ اما ابتدا باید فهمید که استابلایزر چیست؟

نوسانات ولتاژ برق در طول روز و همچنین در فصل‌های مختلف سال بسیار متغیر بوده؛ بنابراین لازم است مطابق با نیاز وسایل برقی شما، میزان ولتاژ مصرفی آن‌ها فراهم شود. استابلایزر به عنوان یک وسیله محافظتی، از نوسانات و پرش‌های ناگهانی در برق شهری جلوگیری کرده و با تثبیت ولتاژ، آسیب را به حداقل می‌رساند.

 

مشاوره رایگان

نحوه عملکرد استابلایزر چیست؟

در استابلایزرها یک ترانس تقویت و یک برد میکروپروسسوری قرار داده‌اند که با بررسی لحظه‌‌ای ولتاژ ورودی، نیاز به افزایش و کاهش ولتاژ را تشخیص می‌دهد و سپس یک ولتاژ ثابت و پایدار را به دستگاه مصرف‌کننده ارائه می‌کند. نحوه عملکرد استابلایزر و خصوصیات تنظیم و تثبیت‌کننده ولتاژ آن، ما را قادر ساخته تا نوسان و تداخل در ولتاژ را به صورت اتوماتیک برطرف سازیم؛ بدون اینکه قطعی در برق اتفاق بیفتد یا متوجه تغییرات آن شویم.

سیستم میکروپروسسوری استابلایزر، پس از اندازه‌گیری ولتاژ ورودی، آن را به صورت خودکار به ولتاژ ثابت تنظیم شده برای دستگاه مورد نظر، با دقت 1% و به صورت خطی در خروجی در می‌آورد. همچنین، وجود هسته حلقوی از جنس مس و جاروبک یا زغال، سبب شده تا پایداری ولتاژ خروجی حفظ شود.

قیمت استابلایزر تک فاز و سه فاز

دو نوع از جریان برق موجود، AC و DC هستند که تفاوت آن‌ها در نوع حرکت الکترون‌ها تعریف می‌شود. در AC جهت جریان تغییر می‌کند، در حالی که فرکانس جریان مستقیم یا همان جریان DC صفر است؛ زیرا تغییر جهت نمی‌دهد. با توجه به شرایط این دو، برق تک فاز برای استفاده در مناطق شهری و خانگی و برق سه فاز برای صنایع و مصارف صنعتی به کار می‌رود؛ در نتیجه برای خرید یک استابلایزر، تعیین نوع برق مصرفی از میان استابلایزر تک فاز و سه فاز اهمیت دارد. استابلایزرهای سه فاز با توجه به ماهیت برق، بیشتر در صنایع، موقعیت‌هایی با فشار جریان بار بالا و حاشیه شهرها استفاده می‌شوند، در حالی که استابلایزرهای تک فاز برای مصارف خانگی با بار کمتر مناسب هستند. استابلایزر تک فاز و استابلایزر سه فاز عملکرد یکسانی دارند، اما از نظر تعداد فازها و ولتاژ متفاوت‌اند.

قیمت استابلایزر تک فاز و سه فاز

حال که با شیوه انتخاب از میان استابلایزرهای تک فاز و سه فاز آشنا شدید، مورد مهم دیگر مربوط به قیمت آن‌ها است. البته که عوامل مختلفی می‌توانند بر این قیمت تأثیر بگذارند که چند مورد از آن‌ها را به شرح زیر بیان کرده‌ایم:

  • نوع کاربری: این مورد به اهمیت زمینه استفاده از استابلایزر، مانند مصارف خانگی، صنعتی و غیره اشاره دارد.
  • برند و کشور تولیدکننده: برند و شرکت تولیدکننده استابلایزر نشان‌دهنده کیفیت و اعتبار محصول است. برخی برندها معروف به کیفیت بالا و پشتیبانی مناسب هستند که ارزش خرید محصول را بالا می‌برند.
  • نوع و کیفیت مواد اولیه استفاده شده: جنس و کیفیت اجزای تشکیل دهنده استابلایزر بر کارایی و عمر مفید آن تأثیر مستقیمی می‌گذارد که سبب افزایش قیمت نیز می‌شود.
  • مشخصات فنی: مشخصات فنی شامل مواردی مانند توان خروجی، ولتاژ ورودی و محدوده تنظیم ولتاژ می‌شود که تعیین‌کننده نحوه عملکرد استابلایزر خواهد بود.
  • شرایط بازار و نرخ ارز: شرایط بازار و نرخ ارز به دلیل گران شدن قطعات، بر قیمت استابلایزر تأثیر دارد.

هر کدام از موارد ذکر شده باعث ایجاد تغییراتی در قیمت استابلایزر تک فاز و سه فاز می‌شود. در نهایت خرید شما باید با در نظرگیری شرایط، نیاز برق مصرفی، بررسی مشخصات، آشنایی کامل با مفهوم استابلایزر چیست و نحوه عملکرد استابلایزر صورت گیرد تا کارایی مطلوبی را ارائه دهد. به طور کل می‌توان گفت که نوع سه فاز به دلیل استفاده در صنعت و قدرت بیشتر، گران‌تر از تک فاز است و در کنار آن، هرچه استابلایزر خصوصیات بیشتری را در بر گیرد، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

چرا تثبیت کننده ولتاژ مورد نیاز است؟

هر وسیله برقی، برای آنکه بتواند عملکرد درست را از خود نشان دهد، نیازمند دریافت ولتاژ خاصی است که به عنوان ولتاژ ورودی‌ استاندارد برای وسایل مختلف آن را تعریف می‌کنند. عوامل تأثیرگذار بر این ولتاژ با نوع و کاربری وسیله برقی ارتباط مستقیم دارند. در این میان وجود نوسانات ولتاژ در شبکه برق یک مسئله جدی برای عملکرد وسایل برقی محسوب می‌شوند که بازه قابل قبول ولتاژ ورودی را بر هم می‌زنند. وجود نوسانات حتی در محدوده‌ مجاز نیز باعث کاهش عمر مفید وسایل برقی و عملکرد آن‌ها خواهد شد.

چرا تثبیت کننده ولتاژ مورد نیاز است؟

ولتاژهای بیش از حد، به عملکرد وسایل برقی آسیب می‌رساند و مشکلاتی مثل آسیب به عایق‌ها یا قطع شدن عملکرد را به همراه می‌آورند. از طرفی، ولتاژ کمتر از حد به‌خصوص در دستگاه‌هایی که به صورت دیجیتال عمل می‌کنند نیز سبب شده تا وسیله برقی کارایی کافی را از خود نشان ندهد.

با توجه به این شرایط موجود، استفاده از تثبیت کننده ولتاژ و آشنایی با مفهوم استابلایزر چیست، در هر مکانی و برای همگان واجب است. این دستگاه‌ها با وظیفه مقابله با نوسانات ولتاژ و افزایش و کاهش آن، مشکلاتی نظیر آسیب به عملکرد دستگاه، آسیب به عایق‌ها و قطع شدن عملکرد تجهیزات و غیره را کاهش داده و همواره برای حفظ انواع دستگاه‌های شما در هر مکانی تلاش می‌کنند.

استابیلایزر چگونه کار می‌کند؟

در کنار بررسی اینکه استابلایزر چیست، آشنایی با چگونگی کارکرد آن نیز اهمیت دارد. مکانیزم کنترل در استابلایزرها به صورت دیجیتالی انجام می‌شود که با استفاده از یک الکتروموتور DC Servo Motor در هر فاز، عمل کنترل توان، دقت و فراهم آوردن کیفیت ولتاژ خروجی را انجام می‌دهد. در استابلایزرهای ولتاژ سری SVC، این الکتروموتور DC Servo Motor را بر روی یک ترانس متغیر (معمولاً یک Variable Transformer یا Variac) نصب می‌کنند.

با استفاده از بازوی متحرک سروو موتور، تعداد دور سیم ‌پیچ در استابلایزرها افزایش یا کاهش می‌یابد که منجر به تغییر میزان القای ترانس و در نتیجه تغییرات ولتاژ خروجی می‌شود. سیم ‌پیچ‌های اولیه ترانس باک ‌بوست (buck/boost)، از طریق واریابل تغذیه شده و سیم ‌پیچ ثانویه بین بازو و منبع انرژی اتصال پیدا می‌کند. این سیم ‌پیچ ثانویه، با کنترل مستقیم بازوی متحرک سروو موتور، عمل تنظیم ولتاژ مورد نیاز برای شبکه را انجام می‌دهد. عمل کنترلی توسط سیستم میکروپروسسوری هوشمند صورت می‌گیرد که باعث تثبیت ولتاژ خروجی می‌شود.

به این ترتیب، با توجه به نحوه عملکرد استابلایزر، قادر خواهید بود ولتاژ خروجی را در محدوده مورد نظر با دقت بالا تنظیم کنید و خیالتان از بابت آسیب‌های ناشی از نوسانات ولتاژ راحت باشد.

کاربرد استبیلایزر چیست و از این ترانس‌ها در چه صنایعی استفاده می‌شود؟

با استفاده از دستگاه استابلایزر، می‌توان برق ورودی با نوسانات مختلف را دریافت و با تنظیم و تقویت ولتاژ، آن را به ولتاژ ثابتی برای انواع لوازم برقی تبدیل کرد. وجود این ولتاژ ثابت برق، برای بسیاری از مشاغل و صنایع ضروری است، اما کاربردهای خاص‌تری نیز برای آن وجود دارد:

کاربرد استابلایزر چیست و از این ترانس‌ها در چه صنایعی استفاده می‌شود؟

  • یکی از انواع کاربرد استابلایزر مربوط به دستگاه‌های صنایع پزشکی می‌شود. دستگاه‌هایی مانند لیزرهای آزمایشگاهی و تجهیزات عکس‌برداری در بیمارستان‌ها، ارزشمند و حساس هستند و در صورت تغییر ولتاژ ناگهانی و قابل توجه، ممکن است آسیب ببینند. استفاده از استابلایزرها در این موارد، علاوه بر جلوگیری از خسارت مالی، از توقف و تعطیلی فعالیت‌های پزشکی و برهم خوردن روند خدمات‌رسانی در شرایط حساس نیز جلوگیری می‌کند.
  • همچنین، در بخش‌های صنعتی مانند استفاده از دستگاه‌های CNC برای برش، خم و چاپ، نیاز به ولتاژ پایدار داریم. حتی کوچک‌ترین نوسان در ولتاژ می‌تواند به این دستگاه‌ها آسیب برساند که هزینه‌های تعویض یا تعمیر آن‌ها نیز بسیار بالا است.
  • در خصوص ماینرهای ارز دیجیتال که برای مزارع استخراج به کار می‌روند، استفاده از استابلایزرها ضروری بوده تا از نوسانات ولتاژ جلوگیری شود و عملکرد بهینه را ارائه دهند.
  • در کنار انواعی از مصارف در زمینه‌های صنعتی، استفاده از استابلایزرها را در منازل، باغ‌ها، ویلاها و ساختمان‌های بزرگ نیز می‌بینیم. این دستگاه‌ها برای حفظ لوازم برقی خانگی مانند یخچال، تلویزیون و ماشین‌های شستشو و غیره و حتی تجهیزات مهم‌تری مثل دوربین‌های مدار بسته و آسانسور نیز استفاده می‌شوند.

به دلیل وجود تنوع در کاربردها، استابلایزر را باید مطابق با نیاز خود خریداری کنید. از یاد نبرید که دستگاه‌های بسیاری با قابلیت جبران نوسانات ولتاژ، به اشتباه تحت عنوان استابلایزر به فروش می‌رسند؛ در نتیجه آشنایی با مسئله استابلایزر چیست باید به صورت دقیقی انجام شود. یک تعریف درست و بین‌المللی برای اینکه استابلایزر چیست این بوده که دستگاهی است که با استفاده از میکروپروسسورها به صورت هوشمند، با بالاترین دقت و راندمان و البته با کمترین استهلاک ممکن، به جبران ولتاژ می‌پردازد.

آیا استابلایزر همان محافظ است؟

ممکن است سردرگمی در خصوص استابلایزر و محافظ برق پیش بیاید. بسیاری از افراد این دو دستگاه را با هم اشتباه می‌گیرند، در صورتی که تفاوت‌هایی در نحوه عملکرد استابلایزر و محافظ برق وجود دارد. محافظ برق از یک برد الکترونیکی تشکیل شده که در صورت وجود هر گونه تغییرات ناگهانی در سطح ولتاژ، برای حفاظت از دستگاه‌های متصل به آن، جریان برق را قطع می‌کند. قطع شدن جریان برق به کمک این محافظ باعث شده تا به دلیل افزایش و کاهش ولتاژ یا هر گونه شوک الکتریکی، جلوی آسیب به تجهیزات برقی را بگیرید. پس از قطع شدن جریان نیز، محافظ برق پس از مدت زمان مشخص شده توسط مدار تأخیر، مجدداً جریان را وصل خواهد کرد.

آیا استابلایزر همان محافظ است؟

در مقابل برای بررسی استابلایزر چیست گفته می‌شود که با نصب آن در صورت وجود هر گونه مشکل در شبکه، برق قطع نمی‌شود و ولتاژ را در محدوده‌ای خاص تثبیت می‌کند؛ به این معنا که استابلایزر اقدام به اصلاح ولتاژ در محدوده مشخصی کرده تا نوسانات برقی را برطرف سازد و لوازم برقی را در شرایط ایمنی قرار دهد. علاوه بر این، استابلایزر قابلیت پاسخ به شرایط در صورت وقوع اتصال کوتاه را نیز دارد. میکروکنترلر موجود در دستگاه به صورت اتوماتیک وجود اتصالی در خروجی و یا مدارات داخلی استابلایزر را تشخیص داده و برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل در دستگاه مصرف‌کننده، خروجی دستگاه را قطع می‌کند.

بنابراین، استفاده از استابلایزرها به عنوان یک راهکار موثر برای محافظت از تجهیزات برقی، به‌خصوص در مواقعی که نوسانات ولتاژ شبکه برق زیاد است، توصیه می‌شود. استابلایزرها نه تنها جلوی آسیب به تجهیزات برقی را می‌گیرند، بلکه قابلیت ادامه پیدا کردن‌ عملکرد صحیح آن‌ها را نیز فراهم می‌سازند و در مواجهه با مشکلاتی نظیر اتصال کوتاه، به صورت خودکار عمل می‌کنند. قابل ذکر است که وجود این خصوصیات مثبت بیشتر نسبت به محافظ برق باعث شده کاربرد استابلایزر بیش‌تر و به تبع آن قیمت این محصول بالاتر رود.

 

مشاوره رایگان

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی موضوع استابلایزر چیست پرداختیم. استابلایزر یک دستگاه برقی است که وظیفه تنظیم ولتاژ برق ورودی را بر عهده دارد. نحوه عملکرد استابلایزر به این صورت بوده که وقتی برق شبکه دارای نوسانات یا تغییرات ولتاژ است، دستگاه به صورت خودکار و با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، ولتاژ خروجی را در محدوده مشخصی تثبیت می‌کند. این عمل باعث ایجاد یک ولتاژ پایدار و مطمئن برای تجهیزات مختلف می‌شود. کاربرد استابلایزر به طور گسترده در انواع صنایع، کسب و کارها، بیمارستان‌ها و حتی منازل دیده می‌شود. این دستگاه‌ افزایش عمر مفید تجهیزات الکتریکی، جلوگیری از خرابی‌های ناگهانی و افزایش بهره‌وری سیستم‌های برقی را به همراه می‌آورد.

سوالات متداول

  • وظیفه استابلایزر چیست؟

استابلایزر وظیفه تنظیم ولتاژ برق ورودی را بر عهده دارد تا ولتاژ خروجی را در محدوده مشخصی تثبیت کند.

  • چه مزایایی برای استفاده از استابلایزرها وجود دارد؟

انواع کاربرد استابلایزرها باعث افزایش عمر مفید تجهیزات الکتریکی، جلوگیری از خرابی‌های ناگهانی و افزایش بهره‌وری سیستم‌های برقی می‌شود.

  • عوامل تأثیرگذار بر قیمت انواع استابلایزر کدامند؟

نوع استابلایزر، نوع کاربری، برند و کشور تولیدکننده، نوع و کیفیت مواد اولیه استفاده شده، مشخصات فنی و شرایط بازار و نرخ ارز از عواملی هستند که قیمت استابلایزر را تغییر می‌دهند.

  • تفاوت اصلی استابلایزر با محافظ برق چیست؟

این دو وظیفه حفاظت از دستگاه‌های برقی را دارند؛ اما در صورت وجود مشکل، محافظ برق جریان را قطع می‌کند، اما استابلایزر به صورت پیوسته و خودکار بدون قطعی ولتاژ را به حالت پایدار در می‌آورد.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.