مجله خبری

علت خاموش شدن استابلایزر چیست؟

علت خاموش شدن استابلایزر

استابلایزر یکی از دستگاه‌های پرکاربرد برای تثبیت و کنترل ولتاژ برق محسوب می‌شود که جریان برق را تثبیت و بدون نوسان کرده تا در ورود به دستگاه‌های مصرف‌کننده، ایجاد مشکل نکند. اما گاهی اتفاق افتاده که این دستگاه خاموش شده و به کار خود ادامه نداده است. البته اگر استابلایزر خاموش شود جریان برق کلا از آن عبور نمی‌کند و شما نباید نگران ورود جریان برق با نواسانات کم یا زیاد به وسایل برقی خود باشید.

برای جلوگیری از این مشکل و خاموش شدن استابلایزر، حداقل سالی دو بار UPS این ابزار را چک کرده و در صورت آسیب‌دیدگی تعمیر کنید تا از هزینه‌های مربوط به خراب شد آن جلوگیری کرده باشید. ما در این مقاله به بررسی علت خاموش شدن استابلایزر پرداخته و سعی کرده‌ایم مطالب مفیدی را برای شما کاربران گرامی گردآوری کنیم. پس حتما مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

 

منظور از خاموش شدن استابلایزر چیست؟

همانطور که ذکر شد یک استابلایزر نقش مهمی در محافظت از دستگاه‌های برقی ما داشته و با کنترل و تثبیت جریان برق باعث می‌شود جریان ورودی به این وسایل یکنواخت و بدون نوسان باشد. اما گاهی این وسیله خاموش می‌شود. منظور از خاموش شدن این دستگاه این است که دیگر اجازه خروج هیچ جریان برقی را نمی‌دهد و در واقع مار آن متوقف می‌شود.. استابلایزر به انواع استابلایزر تک فاز و استابلایزر سه فاز تقسیم شده که هر کدام از این دستگاه‌ها در محیط‌های خاصی کاربرد دارند.

یک دلیل خاموش شدن استابلایزر بالا بودن ولتاژ برق، بیشتر از آستانه تحمل آن است. در این صورت استابلایزر خاموش می‌شود تا این جریان غیر نرمال وارد تجهیزات ما نشود و به آن‌ها آسیب نرساند. پس با توجه به نوع کنترل‌کننده و میزان ولتاژ قابل تحمل توسط آن، در هر ورودی جریان برقی نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد و هرکدام را باید در محل مناسب خود، با ولتاژ استاندارد آن، قرار دهید.

 

منظور از خاموش شدن استابلایزر چیست

 

علل خاموشی استابلایزر

خاموش شدن استابلایزر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که ما در این مقاله سعی کرده‌ایم 5 علت خاموش شدن استابلایزر را برای شما مطرح کنیم. این دلایل عبارتند از:

 

1- یکی از دلایل خاموش شدن استابلایزر می‌تواند به خرابی و نقص در خود این دستگاه و یا وسایل برقی متصل به آن مربوط شود. گاهی دستگاه‌های مصرف‌کننده از نظر الکتریکی مشکل ندارند ولی خنک‌کننده آن‌ها ایراد پیدا کرده درنتیجه این مشکل منجر به افزایش میزان جریان برق مصرفی توسط آن‌ها شود.

 

با توجه به تنظیمات خاصی که استابلایزر طبق آن‌ها سرویس‌دهی می‌کند، برای ممانعت از خروج ولتاژ غیر استاندارد و آسیب‌زا، خاموش می‌شود. برای رفع این مشکل اگر وسایل برقی شما مشکل دارند حتما با یک تعمیرکار جهت برطرف کردن این مشکل مشورت کنید. برای بررسی این مشکل در کنترل‌کننده ولتاژ نیز سعی کنید پروب‌های مولتی‌متر را به پایه‌های ورودی و خروجی استابلایزر وصل کنید، اگر قرائت ولتاژ طبق انتظار ما بود پس ثبیت‌کننده مشکلی ندارد، ولی اگر ولتاژ خروجی چیزی باشد که برای آن تعریف نشده، پس باید به فکر تعمیر و یا حتی تعویض آن باشیم.

 

2- بک دلیل خاموش شدن استابلایزر می‌تواند مربوط به خاموش شدن وسیله ایمنی در اتصالات الکتریکی باشد. خراب خازن، کمپرسور و مواردی از این قبیل در دستگاه مصرف‌کننده نیز می‌تواند موجب این خاموشی شود. در این شرایط جریان به یکباره بالا رفته و کلید MCB وسیله برقی یا خود استابلایزر ممکن است خاموش شود.

 

3- گاهی علت خاموش شدن استابلایزر نقص موجود در خود آن است اگر در استابلایزر یک کلید جان برای نشتی تعبیه شده باشد، در زمان نشتی جریان، این دستگاه خاموش می‌شود. یا زمانیکه ولتاژ برق مصرفی، از ولتاژ ثبیت‌کننده کمتر باشد، دستگاه درست کار نمی‌کند و در نتیجه خاموش می‌شود.

 

4- گاهی اتفاق افتاده که اتصال یک دستگاه مصرف‌کننده به استابلایزر، باعث خاموش شدن آن شده است. این موضوع در ارتباط با مشکل دستگاه الکترونیکی شما خواهد بود و کنترل‌کننده ولتاژ مشکلی ندارد. درصورتیکه پس از وصل کردن این وسیله برقی به استابلایزر، کلید محافظ آن عمل نکرد و پس از مدتی تثبیت‌کننده خاموش شد، قطعا عایق وسیله برقی شما خراب شده و یا پایداری حرارتی عایق گن، دچار مشکل شده است.

البته در صورتی که نشتی هم رخ دهد، این خاموشی رخ خواهد داد. برای برطرف شدن این مشکل، محافظ نشتی با جریان نامی بزرگتر، استفاده کنید.

 

5- یکی دیگر از دلایل خاموش شدن استابلایزر، (خنثی ضعیف) است که یک اصطلاح ویژه در میان تکنیسین‌های برق بوده و به اتصالات الکتریکی، شل بودن این اتصالات، و یا هادی الکتریکی با قطر کمتر در سیم‌کشی اشاره می‌کند. قطر کم سیم هادی، باعث می‌شود که ظرفیت حمل جریان توسط آن، کمتر از مقدار مورد نیاز باشد لذا افزایش مقاومت مدار و به دنبال آن افت ولتاژ رخ خواهد داد.

 

این اصطلاح خنثی ضعیف ممکن است در سیم‌پیچ داخلی اتصالات ترانسفورماتور شرکت برق تا کابل توزیع برق، سیم‌کشی داخلی کنتور تا سوئیچ، کنترل‌کننده ولتاژ و با سیم‌کشی داخلی وسایل برقی اتفاق بیفتد.

 

قطع و وصل شدن انواع محافظ برق

قطع و وصل شدن استابلایزر دیجیتالی و معمولی به شکل‌های مختلفی بروز می‌کند. در محافظ‌های معمولی سه چراغ به رنگ‌های زرد، سبز و قرمز وجود دارد. چراغ قرمز محافظ برای نشان دادن تایمر بوده است. چراغ سبز نشانگر وضعیت عادی دستگاه و چراغ زرد وضعیت غیر عادی محافظ و خطر قطع برق آن را نمایش می‌دهد.

محافظ‌های دیجیتالی از یک نمایشگر دیجیتالی برای نمایش زمان تاخیر و ولتاژ برق شهری تشکیل شده‌اند. در این استابلایزرها، غیر عادی بودن ولتاژ برق شهری از طریق به تصویر کشیدن عبارت LO ,HI بر روی نمایشگر محافظ مشخص می‌شود. نوسانات ولتاژ برق ممکن است بر روی وسایل برقی با ارزش خانه و محل کار شما آسیب جدی وارد کند. برای جلوگیری از زیان وارده می‌توانید از استابلایزر استفاده کنید.

 

قطع و وصل شدن انواع محافظ برق

 

دلیل قطع و وصل شدن محافظ برق

قطع و وصل شدن یک محافظ برق، می‌تواند سه دلیل مهم داشته باشد که عبارتند از:

 

مشکل در دستگاه ‌های متصل به محافظ برق

یکی از دلایلی که باعث قطع و وصل شدن محافظ می‌شود، خراب بودن دستگاه‌های متصل به آن است. به‌عنوان مثال خرابی سیم دستگاه برقی می‌تواند باعث روشن شدن چراغ زرد محافظ شود. قبل از اینکه وسایل برقی را به محافظ وصل کنید، حتما از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

 

خرابی محافظ برق

نوسانات نابه‌سامان موجود در جریان برق و همچنین استفاده نامناسب و مداوم از محافظ برق، به مرور زمان این دستگاه را دچار فرسودگی و خرابی خواهد کرد. یکی از علائم خرابی برد این دستگاه‌ها، قطع و وصل شدن آن‌ها است. برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به وسایل الکتریکی خود، در صورت خرابی محافظ، حتما نوع سالم و بدون نقص آن را جایگزین کنید. از جمله مشکلاتی که در محافظ ایجاد می‌شود می‌توان این موارد را ذکر کرد.

  • روشن شدن بدون وقفه دستگاه
  • قطعی خروجی محافظ
  • روشن شدن چراغ‌ها به‌صورت همزمان
  • چشمک زدن مداوم چراغ قرمز
  • ری استارت شدن این ابزار
  • روشن نشدن دستگاه
  • سبز نشدن چراغ و باقی ماندن در وضعیت چراغ قرمز

 

خروج جریان برق از محدوده ولتاژ

گاهی قطع و وصل شدن محافظ برق، به دلیل خروج جریان برق از محدوده ولتاژی تعریف شده برای آن اتفاق می‌افتد. در زمان بروز این مشکل، دستگاه محافظ هیچ عیب و نقصی نداشته و مشکل تنها به نوسانات برق مربوط می‌شود. برای اینکه مطمئن شوید، جریان برق از محدوده ولتاژ محافظ خارج شده، از یک مولتی‌متر استفاده کرده و کمیت جریان برق را اندازه‌گیری کنید.

 

دلیل قطع و وصل شدن محافظ برق

 

نتیجه گیری

همانطور که در بخش‌های قبل نیز به آن اشاره شد، خاموش شدن استابلایزر دلایل متعددی دارد که برای برطرف کردن مشکل آن باید به تعمیرکار مراجعه کرد. در این مقاله ما سعی کردیم شما را با دلایل قطع و وصل شدن محافظ برق یا همان استابلایزر آشنا کنیم. امید است که با مطالعه این مطلب بتوانید در صورت بروز هر نوع مشکلی آن را برطرف کرده و از آسیب دیدن دستگاه‌هایی که به محافظ متصل هستند جلوگیری کنید. در آخر شما کاربران عزیز می‌توانید سوالات و تجربیات خود را در زمینه علت خاموش شدن استابلایزر با ما و دیگر کاربران سایت ساواالکت به اشتراک بگذارید. برای این منظور با شماره های درج شده در صفحه پیش رو تماس حاصل فرمایید.

 

سوالات متداول

علت ری استارت شدن استابلایزر چیست؟

ری استارت شدن استابلایزر پس از اینکه چراغ محافظ سبز شد، ناشی از ضعف خازن پلی استر است.

 

دلیل خاموش شدن چراغ‌های محافظ برق چیست؟

خاموشی چراغ‌های استابلایزر بعد از زرد شدن چراغ، ناشی از خرابی ترانزیستور، خرابی چراغ سبز یا سوختن خروجی IC بوده است.

 

علت اینکه چراغ‌های محافظ همزمان باهم روشن می‌شود چیست؟

این نوع مشکل در استابلایزر معمولا به دلیل خرابی IC دستگاه بروز پیدا می‌کند.

4.5/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.