مجله خبری

کاربرد ذغال در ابزارهای برقی چیست؟

کاربرد زغال در تولید لوازم برقی

در دنیای پر شتاب ابزارهای برقی، یک قطعه کوچک اما بسیار پرکاربرد به نام ذغال صنعتی وجود دارد که نقشی مهم در کارکرد ابزارهای برقی ایفا می‌کند. این قطعه کوچک که به نوعی قلب تپنده ابزارهای برقی است، با انتقال جریان الکتریسیته به قسمت‌های متحرک، نیروی متحرکه ابزارها را فراهم می‌کند. برای نمونه زغال قطعه‌ای است که نقشی اساسی و مهم در ابزارهای برقی مانند دریل، فرز، پولیش، جاروبرقی و … دارد. با ما همراه باشید تا ببینید کاربرد ذغال در ابزارهای برقی چیست و بیشتر با این قطعه کوچک آشنا شوید.

زغال‌ها با عبور دادن الکتریسیته از خود، آن را به قسمت‌های چرخشی موتور می‌رسانند و نیاز به حرکت ابزار را فراهم می‌کنند. البته در برخی از ابزارها، کار زغال این است که جریان متناوب (AC) را به جریان مستقیم (DC) تبدیل کند. از طرفی ذغال‌ها با ایجاد لایه‌ای نازک از گرافیت بین خود و کالکتور، اصطکاک را کم کرده و این‌گونه به روان‌تر حرکت کردن موتور کمک شایانی می‌کنند. با نگهداری درست و تعویض به موقع ذغال‌ها، می‌توانید از عملکرد بی‌وقفه و قدرت تمام عیار ابزارهای برقی خود برای سال‌های طولانی استفاده کنید.

کاربرد زغال در تولید لوازم برقی

زغال صنعتی الکتریکی یا ذغال برقی به نام‌های کربن براش ، جاروبک و ذغال گرافیکی نیز در بازار یافت می‌شود و یکی از اجزای مهم در موتور و ژنراتورهای الکتریکی به شمار می‌رود. ذغال صنعتی یا ذغال برقی از اجزای اصلی در انتقال جریان در ماشین و دستگاه‌های چرخان است. البته از منظر اندازه، شکل و ترکیبات فنی نسبت به کلکتور و اسلیپ رینگ متفاوت هستند؛ اما معمولاً ذغال‌ها در این گروه عملکرد یکسانی دارند و این عملکرد منتقل کردن جریان الکتریکی از بخش ثابت دستگاه به بخش در حال حرکت دستگاه یا برعکس یک مدار الکتریکی است.

کاربرد ذغال صنعتی در ابزار برقی

برای هدایت کردن جریان به بخش در حال حرکت دستگاه ممکن نیست که بتوانیم از سیم استفاده کنیم؛ زیرا سیم به دور خود خواهد چرخید و جدا شده و دستگاه را از حرکت باز می‌دارد. در حالی که با اتصال ذغال صنعتی که یک هادی جریان برق است به پوسته کلکتور یا اسلیپ رینگ می‌توانیم انرژی الکتریکی را انتقال دهیم؛ بنابراین از این طریق در می‌یابیم که کاربرد ذغال در ابزارهای برقی چیست.

ذغال دریل چیست؟

ذغال دریل یک قطعه غیر فلزی بوده که رسانا است و در موتورهای برقی از آن استفاده می‌شود. این قطعه غیرفلزی یک رسانا برای جریان الکتریسیته محسوب می‌شود و قادر است که جریان برق را از خود عبور دهد. ذغال دریل در این وسیله برقی وظیفه دارد که جریان برق را انتقال دهد و در حقیقت یک قطعه ثابت بوده که بر روی کالکتور امکان نصب آن وجود خواهد داشت و از جمله وظایف آن برقراری اتصال در بین کالکتور و جاروبک است.

با این بیانات به درک بیشتری از این قضیه می‌رسیم که کاربرد ذغال در ابزارهای برقی چیست. برای نمونه ذغال برقی یک قطعه مصرفی بوده که در طی گذشت زمان از عمر آن کم خواهد شد و باید که در صدد تعویض آن برآیید. حتی گاهی ممکن است که ذغال دریل دچار خرابی یا جرقه شود و در این زمان برای برطرف شدن این مشکل باید ذغال را تعویض کنید. ذغال دریل انواع مختلفی داشته و مواد تشکیل‌دهنده آن معمولا کربن و گرافیت و در موارد خاص ترکیبی از گرافیت با مس  است.

زغال جاروبرقی چیست؟

برای اینکه بدانید از دیگر موارد کاربرد ذغال در ابزارهای برقی چیست، می‌خواهیم شما را با زغال جاروبرقی بیشتر آشنا کنیم و ببینیم کاربرد این زغال در جاروبرقی چیست. زغال جاروبرقی یک قطعه گرافیت سیاه رنگ بوده که یک رسانا به شمار می‌رود. زغال جاروبرقی قطعه کوچکی است که با ایجاد اصطکاک در حرکت خود سبب کار موتور به صورت عادی خواهد شد.

اگر زغال جاروبرقی دچار خرابی یا خوردگی شود، عملکرد جاروبرقی با اختلال مواجه خواهد شد. حتی با اتمام زغال جاروبرقی، این تصور ایجاد می‌شود که موتور جاروبرقی سوخته است؛ بنابراین در می‌یابیم که کاربرد زغال در ابزارهای برقی بسیار مهم است و در کارکرد صحیح این ابزارها نقش اساسی دارد.

دلایل گرم شدن بیش از حد دریل و راه های پیشگیری از آن

در این قسمت از مطلب کاربرد ذغال در ابزارهای برقی چیست، می‌خواهیم شما را با علت‌های بیش از حد گرم شدن دریل و راه جلوگیری از آن آشنا کنیم. ابتدا ببینیم دلایل بیش از حد داغ شدن دریل چیست:

دلایل گرم شدن بیش از حد دریل و راه های پیشگیری از آن

  • منبع برق نامناسب
  • استفاده نامناسب سرعت چرخش (مهم‌ترین علت داغ شدن)
  • چسبیدن ذغال به کلکتور
  • گرد و غبار و گرفتگی دریچه‌ها
  • بلبرینگ معیوب

استفاده نامناسب از سرعت چرخش

در یک مدار الکتریکی، جریان الکتریکی از منبع ولتاژ به سوی مصرف‌کننده جریان می‌یابد. اگر ولتاژ کم شود، مقدار جریان الکتریکی که به سمت مصرف‌کننده می‌رود، کم خواهد شد. برای جبران این کم شدن انرژی، باید جریان الکتریکی زیاد شود تا مصرف‌کننده انرژی مورد نیاز را بتواند دریافت کند.

تنظیم سرعت اشتباه در یک دریل سبب نچرخیدن آرمیچر و کم شدن ولتاژ می‌شود؛ بنابراین با زیاد شدن جریان الکتریکی (آمپر) دریل، دمای این وسیله برقی بالا می‌رود. از طرفی مواد مختلف به سرعت‌های حفاری گوناگونی با دریل نیاز دارند. برای نمونه، حفاری روی فلز به سرعت کمتری نسبت به حفاری روی چوب نیاز دارد. ذکر این نکته نیز مهم است که در بیشتر دریل‌ها تنظیم سرعت دریل با کلید ماشه‌ای (مثل پدال گاز ماشین) صورت می‌گیرد.

علائم تمام شدن زغال جاروبرقی

علائم تمام شدن زغال جاروبرقی

با گذشت زمان، تمام شدن زغال جاروبرقی طبیعی است. در این زمان نیاز بوده که در صدد تعویض آن برآیید؛ اما با توجه به شناختی که از کاربرد ذغال در ابزارهای برقی چیست پیدا کردید، اکنون ببینیم علائم تمام شدن زغال جاروبرقی چیست:

  • جرقه زدن جاروبرقی
  • از کار افتادن موتور جاروبرقی
  • کاهش قدرت جاروبرقی
  • ریپ زدن موتور جاروبرقی

علائم سوختن و نحوه ی تعویض ذغال جاروبرقی

در ادامه مطلب کاربرد ذغال در ابزارهای برقی چیست، قصد داریم که علائم سوختن و نحوه تعویض ذغال جاروبرقی را بررسی کنیم:

دود و بوی عجیب

یکی از علائم سوختن موتور جارو برقی، احساس بوی عجیب از آن همراه با دود است. اگر با این صحنه مواجه شدید، سریعاً جاروبرقی را خاموش کنید تا سبب آسیب‌های بیشتر و خطرات احتمالی نشوید.

شنیدن صداهای عجیب

شنیدن صداهای غیر عادی از جاروبرقی می‌تواند نشانه خرابی موتور این وسیله کاربردی باشد. صداهایی مانند زوزه کشیدن و ضربه خوردن نشان از عملکرد نادرست قطعات داخلی جاروبرقی است؛ بنابراین سریع اقدام به تعمیر جاروبرقی کنید تا دچار مشکلات جدی‌تر نشوید.

کم شدن قدرت مکش جاروبرقی

اگر متوجه شدید که جاروبرقی شما دچار کاهش مکش شده و آلودگی و زباله‌ها را به خوبی جمع نمی‌کند، احتمالاً نقصی در موتور رخ داده است؛ بنابراین از جاروبرقی استفاده نکنید و سریع اقدام به تعمیر این وسیله خود کرده تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود.

علائم تمام شدن زغال دریل

تا این قسمت از مطلب کاربرد ذغال در ابزارهای برقی چیست، متوجه شدید که ذغال نقش بسیار مهمی در ابزارهای برقی دارد و اکنون می‌خواهیم علائم تمام شدن زغال دریل را با شما به اشترک بگذاریم. این علائم عبارتند از:

  • فعال شدن فیوز
  • کاهش کارایی و عملکرد دریل
  • خراب شدن آرمیچر یا کلکتور ذغال‌خور
  • جرقه زدن دستگاه
  • بوی سوختگی

از ذغال الکتریکی در کدام یک از لوازم برقی منزل استفاده می شود؟

از ذغال الکتریکی در کدام یک از لوازم برقی منزل استفاده می شود؟

ذغال صنعتی الکتریکی نوعی قطعه مصرفی است که در موتور دریل و ابزارآلات برقی کاربرد دارد و با توجه به مصرفی بودن آن به مرور زمان تمام خواهد شد. از این ذغال در ابزارهای برقی و صنعتی می‌توان استفاده کرد که مهم‌ترین آن‌ها دریل، پولیش، فرز، مینی فرز، سشوار، جاروبرقی، مخلوط کن، آبمیوه‌گیری، غذاساز، همزن برقی و… است؛ بنابراین می‌بینیم که کاربرد ذغال در ابزارهای برقی چیست و وجود آن چقدر در ابزارهای برقی مهم تلقی می‌شود.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با کاربرد ذغال در ابزارهای برقی چیست، آشنا کنیم. به همین دلیل بیان شد که ذغال‌ها به نوعی قلب تپنده ابزارهای برقی هستند که با انتقال جریان الکتریسیته به قسمت‌های متحرک، نیروی متحرکه ابزارها را فراهم می‌کنند. وجود زغال در هر ابزار برقی مانند دریل، پولیش، فرز، سشوار، جاروبرقی، مخلوط کن، آبمیوه گیری، غذاساز و … بسیار اهمیت دارد. در ادامه علائم سوختن ذغال جارو برقی و علائم تمام شدن زغال دریل را بررسی کردیم تا در صورت مواجه شدن با این علائم اقدام به تعویض ذغال برای ابزار برقی خود کنید.

سوالات متداول

  • دلایل گرم شدن بیش از حد دریل چیست؟

علت‌های بیش از حد گرم شدن دریل عبارت است از بلبرینگ معیوب، منبع برق نامناسب، چسبیدن ذغال به کلکتور، گرد و غبار و گرفتگی دریچه‌ها و استفاده نامناسب سرعت چرخش.

  • علائم تمام شدن زغال جاروبرقی چیست؟

این علائم عبارت است از ریپ زدن موتور جاروبرقی، جرقه زدن جاروبرقی، کاهش قدرت جاروبرقی و از کار افتادن موتور جاروبرقی.

  • کاربرد زغال در دریل چیست؟

زغال یک قطعه است که مابین اتصالات ثابت و سیم و اجزای متحرک ابزارآلات برقی مانند دریل، جریان الکتریکی برقرار می‌کند.

بیشتر بخوانید:

زغال جوش چیست و چه کاربردی دارد؟

علت جرقه زدن کلکتور و زغال چیست؟

علائم تمام شدن ذغال دریل و فرز + زمان و نحوه تعویض ذغال

ذغال صنعتی چیست؟ با انواع زغال صنعتی و عملکرد آن آشنا شوید

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.