مجله خبری

محافظت از تجهیزات در هنگام رعد و برق با استابلایزر

محافظت از تجهیزات در هنگام رعد و برق با استابلایزر

یکی از آسیب‌های اجتناب‌ناپذیر در زمان وقوع رعد و برق، خراب شدن لوازم برقی است. استابلایزر یکی از تجهیزات حفاظتی است که می‌تواند از لوازم برقی گران ‌قیمت شما در برابر نوسانات برق محافظت نماید. اگر می‌خواهید چگونگی محافظت از تجهیزات در هنگام رعد و برق با استابلایزر را بدانید، تا انتها با ما همراه باشید.

رعد و برق یکی از پدیده‌های طبیعی است که می‌تواند باعث خرابی تجهیزات برقی و حتی آتش‌سوزی شود؛ به همین دلیل محافظت از تجهیزات برقی در برابر رعد و برق اهمیت بسیار بالایی دارد. استابلایزرها از جمله وسایل محافظتی هستند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

 

اصلاح نوسانات برق با استفاده از استابلایزرها

 

استابلایزرها مطابق با جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا ساخته می‌شوند و از سیستمی به نام میکروپروسسور بهره می‌گیرند. میکروپروسسور می‌تواند ولتاژ ورودی را اندازه‌گیری کرده و در صورت افزایش یا کاهش، آن را اصلاح نماید و خروجی ثابت و پایداری را ایجاد کند.

معمولاً استابلایزرها در 2 نوع صنعتی و خانگی تولید می‌شوند و اغلب در صنایع الکترونیک و برق، تجهیزات پزشکی، کامپیوترها و دستگاه‌های برقی خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از استابلایزرها مزایای فراوانی را برای شما به همراه دارند، از جمله:

  • کاهش برق مصرفی
  • محافظت از سیم‌کشی ساختمان‌ها
  • کاهش هزینه‌های تعمیر یا تعویض لوازم برقی گران
  • حفاظت از دیتاها و داده‌های مهم

بسیاری از افراد استابلایزرها را با محافظ‌های معمولی اشتباه می‌گیرند، اما باید گفت که استابلایزرها بسیار پیشرفته‌تر از محافظ‌های معمولی هستند. محافظ‌ها تنها یک برد الکترونیک دارند و در زمان تغییر ولتاژ، اقدام به قطع کردن جریان می‌کنند؛ در حالی‌که عملکرد استابلایزرها این‌گونه نیست.

استابلایزرها جریان را قطع نمی‌کنند؛ بلکه ولتاژ ورودی را بر حسب ولتاژ مرجع اصلاح می‌کنند. به این ترتیب تجهیزات برقی می‌توانند با ایمنی کامل و بدون لحظه‌ای وقفه به کار خود ادامه دهند. استابلایزرها یا تثبیت‌کننده‌های ولتاژ برای مناطقی که با قطع و وصل مداوم جریان برق مواجه‌اند، بهترین وسیله هستند.

 

محافظت از تجهیزات در هنگام رعد و برق با استابلایزر

 

چرا استابلایزر برای محافظت از تجهیزات  به کار گرفته می‌شود؟

در دنیای الکترونیک امروز اغلب فعالیت‌های صنعتی و خانگی با استفاده از تجهیزات برقی انجام می‌شود. بیشتر این لوازم قیمت بالایی دارند و خرابی آن‌ها در اثر نوسانات برق، هزینه‌های بسیار زیادی را به بار می‌آورد. علاوه بر این، نوسانات جریان برق می‌توانند باعث کوتاه شدن عمر دستگاه‌های برقی شوند.

خرابی در تجهیزات صنعتی و خطوط تولید کارخانه‌ها می‌تواند خسارت‌های سنگین مادی را برای صاحبان صنایع به همراه داشته باشد. با استفاده از استابلایزرها می‌توان تا حد زیادی از بروز حوادث جلوگیری کرد؛ بنابراین، تثبیت‌کننده‌های ولتاژ راه‌حلی مناسب برای بهینه‌سازی وسایل الکترونیکی هستند.

 

رعد و برق چگونه به دستگاه‌های الکترونیک آسیب می‌زند؟

رعد و برق یکی از حوادث طبیعی است که در تمامی مناطق به وقوع می‌پیوندد اما در مناطق کوهستانی و مرتفع خسارت‌های بیشتری به بار می‌آورد. اغلب افراد گمان می‌کنند که رعد و برق می‌تواند تنها به صورت مستقیم و در اثر برخورد با دستگاه‌های الکترونیک باعث بروز خسارت شود، اما اینطور نیست.

 

آسیب‌های ناشی از رعد و برق به لوازم برقی

 

در حقیقت تنها 3 الی 5 درصد خسارت‌های رعد و برق در اثر برخورد مستقیم آن با تجهیزات برقی ایجاد می‌شود و بخش عمده‌ای از خسارت رعد و برق به صورت غیر مستقیم است؛ به همین دلیل استابلایزر تک فاز برای لوازم برقی خانگی توصیه می‌شود.

 

آسیب ناشی از رعد و برق مستقیم

اگر صاعقه به صورت مستقیم به تجهیزات و تأسیسات برقی برخورد کند، می‌تواند منجر به حریق در سیم‌کشی‌ها و اتصالات شود. علاوه بر این، رعد و برق می‌تواند‌ جریان الکتریکی بسیار قوی را به لوازم برقی وارد کند و از این طریق سبب سوختن یا آسیب رسیدن به آن‌ها شود.

رعد و برق می‌تواند سبب تولید پالس‌های بزرگ الکترومغناطیسی شود. این پالس‌ها میزان زیادی جریان را برای چند میلیونم یا چند هزارم ثانیه به مدار الکتریکی وارد می‌کنند و از این طریق باعث آسیب به دستگاه‌های برقی می‌شوند.

امروزه و با پیشرفت‌های علم و فناوری، قطعات الکترونیکی کوچک‌تر شده و فاصله میکروسکوپی عایق‌ها و مدارها در داخل قطعات نیز کاهش یافته است. این امر سبب می‌شود تا تجهیزات برقی مستعد آسیب بیشتری باشند؛ بنابراین، باید برای مراقبت از آن‌ها، از تجهیزات محافظتی استفاده کرد.

 

آسیب‌های مستقیم ناشی از رعد و برق

 

خسارت ناشی از صاعقه غیرمستقیم

در اغلب موارد، صاعقه به صورت مستقیم به تجهیزات برقی برخورد نمی‌کند. در این موارد آسیب ناشی از رعد و برق کمتر است اما به صفر هم نمی‌رسد. در بسیاری از موارد صاعقه به زمین نزدیک به تجهیزات برقی برخورد کرده و از طریق زمین به تجهیزات آسیب می‌زند.

اگر در زمین از کابل‌ها، سیم‌ها یا سایر قطعات رسانا استفاده شده باشد، اثر صاعقه افزایش خواهد یافت. برق موجود در زمین می‌تواند از طریق مسیرهای زمینی به داخل خانه نیز منتقل شود و به لوازم برقی آسیب برساند و سبب خرابی آن‌ها شود.

 

اهمیت استفاده از استابلایزر در تجهیزات الکتریکی

آسیب به تجهیزات صنعتی می‌تواند خطوط تولید بسیاری از کارخانه‌ها را برای همیشه از کار بیندازد و به تأسیسات مهم و حیاتی آسیب وارد کند. این امر علاوه بر خسارت‌های مادی می‌تواند سبب از بین رفتن اطلاعات نیز بشود.

استابلایزرها می‌توانند خطر آتش‌سوزی و خرابی تجهیزات الکترونیکی را به حداقل ممکن برسانند. با استفاده از این تجهیز، لوازم برقی در برابر نوسانات جریان برق و تغییرات ناگهانی آن محافظت می‌شوند. کاهش هزینه‌های تعمیر لوازم برقی، کاهش مصرف برق و کاهش استهلاک تجهیزات از دیگر موارد اهمیت استفاده از استابلایزر است.

 

اهمیت محافظت از تجهیزات در هنگام رعد و برق با استابلایزر

 

چگونه می توان از وسایل با ارزش خود در برابر رعد و برق محافظت کرد؟

یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای محافظت از تجهیزات برقی در زمان رعد و برق، خاموش کردن و از برق کشیدن آن‌ها است. با این روش می‌توانید بسیاری از تجهیزات خود را حفظ کنید، اما خاموش کردن لوازم برای همه تجهیزات برقی امکان‌پذیر نیست.

خاموش کردن لوازمی همچون یخچال و سایر تجهیزات صنعتی می‌تواند آسیب‌های دیگری را به همراه داشته باشد. بهترین و مطمئن‌ترین روش برای محافظت از وسایل باارزش در زمان رعد و برق، استفاده از یک استابلایزر مناسب است.

 

چه نوع استابلایزی برای محافظت از رعد و برق مناسب است؟

از آنجایی که افزایش ولتاژ در زمان رعد و برق در بازه زمانی بسیار کوتاهی رخ می‌دهد، شما برای محافظت از تجهیزات به یک استابلایزر قوی نیاز دارید که بتواند در عرض چند میلی ‌ثانیه به تغییرات جریان الکتریکی پاسخ دهد و آن‌ را اصلاح نماید.

استابلایزرهای اتوماتیک سروو بهترین گزینه برای محافظت از تجهیزات در هنگام رعد و برق هستند. این استابلایزرها بسیار سریع به تغییرات جریان پاسخ می‌دهند و می‌توانند جریانی یکنواخت به دستگاه‌های برقی ارائه دهند.

 

نکات مهم محافظت از تجهیزات الکتریکی در هنگام رعد و برق با استابلایزر

  • بهتر است استابلایزری را خریداری کنید که دارای فناوری تأخیر زمان باشد.
  • شما می‌توانید یک استابلایزر قوی را برای کل لوازم برقی موجود در خانه نصب کنید.
  • سعی کنید تجهیزات برقی غیرضروری را در زمان بروز صاعقه خاموش کنید.

 

نکات مهم در زمان استفاده از تثبیت‌کننده ولتاژ

 

سخن آخر

محافظت از تجهیزات در هنگام رعد و برق با استابلایزر امکان‌پذیر است. استابلایزرها می‌توانند تغییرات ولتاژ را دریافت کرده و آن را به یک خروجی پایدار و ثابت تبدیل کنند؛ از این رو، بهترین گزینه برای محافظت از تجهیزات برقی باارزش هستند.

فروشگاه اینترنتی ساواالکتریک با استفاده از کادری مجرب و متخصص و با بهره‌مندی از دانش روز دنیا، یکی از معتبرترین مراکز برای خرید انواع استابلایزر است. شما مشتریان محترم می‌توانید قیمت انواع تثبیت‌کننده ولتاژ از جمله استابلایزر سه فاز را به صورت آنلاین از سایت ما مشاهده نمایید.

 

سؤالات متداول

استابلایزر چگونه عمل می‌کند؟

این وسیله با کنترل دقیق ولتاژ خروجی و تطبیق دادن آن با ولتاژ مرجع می‌تواند عملیات افزایش یا کاهش ولتاژ را انجام دهد.

 

چرا استفاده از استابلایزر در زمان وقوع رعد و برق لازم است؟

زیرا رعد و برق می‌تواند آسیب‌های بسیار جدی به تجهیزات الکترونیک وارد نماید.

 

رعد و برق چگونه به تجهیزات برقی آسیب می‌رساند؟

صاعقه جریان‌های بزرگی به شکل موج ایجاد می‌کند. این جریان‌ها می‌توانند به کابل‌های ارتباطی دستگاه‌های شما القا شده و سبب خرابی آن‌ها شوند.

 

استابلایزر باکیفیت را از کجا بخریم؟

فروشگاه اینترنتی ساواالکتریک یکی از تخصصی‌ترین مراجع برای خرید انواع استابلایزر است.

4.7/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.