مجله خبری

ذغال صنعتی چیست؟ با انواع زغال صنعتی و عملکرد آن آشنا شوید

ذغال صنعتی چیست؟ انواع زغال الکتریکی

ذغال صنعتی یا الکتریکی یکی از اجزای حیاتی در موتورهای الکتریکی بوده که نقش مهمی در عملکرد بهینه این تجهیزات ایفا می‌کند؛ اما به طور جزئی‌‌‌تر ذغال صنعتی چیست؟ این قطعه معمولاً از کربن یا مس ساخته می‌شود و به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که داشته، در انتقال جریان الکتریکی به قطعات متحرک بسیار موثر است. به دلیل ویژگی‌های مثبت این نوع ذغال، امروزه از آن در بسیاری از صنایع و تجهیزات کوچک و بزرگ اطرافمان استفاده می‌شود.

انواع ذغال صنعتی و ارائه شدن آن توسط بسیاری از برندهای معتبر باعث شده تا به نیازهای مختلف پاسخ داده شود. البته توجه کنید که این ذغال به مرور زمان از بین رفته و نشانه‌هایی نظیر جرقه زدن را از خود نشان می‌دهد که نیاز به تعویض خواهد داشت. شناخت ذغال صنعتی، انواع و کاربردهای آن باعث می‌شود تا بهترین انتخاب را برای نیازهای خود به دست آورده و از عملکرد بهینه و طول عمر بالای دستگاه‌ها اطمینان حاصل کنید. در ادامه این مطلب به بررسی کامل‌‌‌تری می‌پردازیم تا متوجه شویم ذغال صنعتی چیست؟

ذغال صنعتی یا ذغال الکتریکی چیست؟

به عنوان یکی از اجزای اساسی ژنراتور‌ها و موتورهای الکتریکی، می‌توان به ذغال صنعتی اشاره کرد، اما منظور از ذغال صنعتی چیست؟ ذغال الکتریکی یا صنعتی معمولاً از جنس کربن یا مس ساخته می‌شود و آن را با نام‌های کربن براش، جاروبک، برس کربنی و ذغال برقی نیز می‌شناسند. وظیفه اصلی این ذغال در موتورهای الکتریکی، انتقال جریان الکتریکی از بخش ثابت به بخش چرخان موتور است. ذغال صنعتی ویژگی رسانایی جریان الکتریکی را دارد و به همین سبب، جریان برق را از خود عبور می‌دهد.

خاصیت مهم ذغال الکتریکی این است که به دلیل نرمی بیشتر نسبت به فلز، به قسمت‌های مختلف و قطعات چرخشی موتور آسیب نمی‌رساند، بلکه با گذر زمان و کارکرد موتور، خود ذغال به تدریج فرسوده شده و تمام می‌شود.

ذغال صنعتی یا ذغال الکتریکی چیست؟

انواع ذغال الکتریکی چیست؟

ذغال صنعتی در موتور یا ژنراتورهای مختلف وظیفه انتقال جریان الکتریکی بین کلکتور، اسلیپ رینگ و بخش‌های متحرک را بر عهده دارد و آن را با مواد مختلفی می‌سازند تا به نیازهای گوناگون پاسخ دهد. از آنجا که شرایط عملکرد و نوع دستگاه‌ها متفاوت است، انتخاب مواد اولیه مناسب برای ساخت ذغال الکتریکی، بسیار حائز اهمیت خواهد بود. تنوع در مواد و سختی‌های مختلف باعث می‌شود تا ذغال صنعتی بتواند عملکرد بهینه‌ای در انتقال جریان الکتریکی از خود نشان دهد. چند نمونه از انواع ذغال‌های الکتریکی عبارتند از:

هر کدام از این انواع با مدل‌های سیم‌دار و بدون سیم و فنردار در دسترس هستند که بنا بر نیاز خود، می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید.

کاربرد زغال الکتریکی صنعتی

لازم است دریابیم که کاربردهای اصلی ذغال صنعتی چیست؟ به طور معمول به دلیل آنکه تعمیر و تعویض قطعات در تجهیزات برقی توسط افراد متخصص انجام می‌شود، بسیاری از افراد آگاه به وجود ذغال الکتریکی صنعتی نیستند. این ذغال به عنوان عضوی ضروری در بسیاری از لوازم کوچک و بزرگ الکتریکی، نظیر موارد زیر کاربرد دارد:

  • جاروبرقی
  • لباسشویی
  • آب‌میوه‌گیری
  • سشوار
  • موتورهای بسیار بزرگ در کارخانه‌های صنعتی
  • قطار
  • دینام‌های جوش
  • فن و دینام اتومبیل
  • ابزار فرز سنگ‌بری و آهنگری
  • دریل
  • پولیش
  • مینی فرز

کاربرد زغال الکتریکی صنعتی

بهترین برندهای ذغال صنعتی و الکتریکی

استفاده از برندهای معتبر و با تجربه در تولید ذغال صنعتی و الکتریکی می‌تواند به طراحی و عملکرد بهتر دستگاه‌های الکتریکی کمک کند و مشکلات فنی را به حداقل برساند. برندهای زیادی در بازار هستند که با سابقه و دانش فنی خود، اعتماد بیشتری از مصرف‌کنندگان جلب می‌کنند. انتخاب برند مناسب در خرید ذغال صنعتی بر طول عمر و کارایی دستگاه‌های الکتریکی نیز تأثیر دارد.

در زمینه ذغال صنعتی، می‌توان به برندهای معتبر زیر اشاره کرد:

  • مرسن (Mersen): این شرکت فرانسوی با تغییر نام از فراز شاموت به مرسن، بیش از 50 سایت صنعتی و 16 مرکز تحقیق و توسعه در 35 کشور جهان دارد. آن‌ها به طور اختصاصی ذغال صنعتی متنوع را تولید می‌کنند و با تمرکز بر فناوری ایمنی الکتریکی و حفاظت سیستم‌های الکتریکی، محصولات خود را برای استفاده در صنایع مختلف ارائه می‌دهند.
  • شونک (Schunk): شرکت آلمانی شونک با بیش از 70 سال سابقه، به عنوان نامی برجسته، به تولید ذغال‌های متنوع و قطعات اتصالات مکانیکی می‌پردازد. تمرکز این شرکت بر ارائه راهکارهای نوآورانه در زمینه‌های خودکارسازی و رباتیک صنعتی است و توانسته رضایت بسیاری از مشتریان را در زمینه‌های مختلف به خود جلب کند.
  • کاشکه (Kaschke): پس از تأسیس شرکت کاشکه آلمان در سال 1955، فعالیت آن در زمینه تولید فریت‌ها و ذغال جوش‌های صنعتی آغاز شد. محصولات آن‌ها شامل پکیج‌های فشرده و چگالی شار بالا است و تحت نام تجاری KAMAFER به فروش می‌رسد. این کمپانی همواره به ارائه محصولاتی با کیفیت و قابل اعتماد مشغول است.
  • مگا (Mega): از دیگر تولیدکنندگان نام‌آشنا ذغال صنعتی و الکتریکی، می‌توان به شرکت مگا آلمان اشاره کرد که با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، به یکی از برندهای معتبر و پرطرفدار در دنیای امروز برای فروش انواع قطعات و ذغال‌های صنعتی متنوع تبدیل شده است.
  • الکربن (elecarbon): الکربن از برندهای معروف در کشور روسیه و سراسر جهان است که در زمینه تولید انواع ذغال صنعتی با ابعاد و شکل‌های مختلف فعالیت می‌کند. محصولات این شرکت در موتورهای الکتریکی و ماشین آلات صنعتی و صنایع مختلف، کاربرد زیادی داشته و تقریباً هر کسی که با این قطعات سر و کار دارد، یک بار نام آن را شنیده است.
  • برند ناسیونال (National): ناسیونال از دیگر برندهای معتبر در زمینه خرید ذغال صنعتی و الکتریکی بوده که مبدأ آن کشور آمریکا است. ذغال‌های صنعتی تولید شده توسط این برند از کیفیت و عملکرد خوبی برخوردارند و با وجود تنوع بالا به نیازهای مختلف پاسخ می‌دهند.

بهترین برندهای ذغال صنعتی و الکتریکی

ذغال الکتریکی در چه دستگاه‌هایی استفاده می‌شود؟

با توجه به عملکرد و وظیفه ذغال الکتریکی، یعنی انتقال جریان الکتریکی از بخش ثابت به بخش چرخان موتور، این ذغال در انواع ژنراتورها، موتورها و تجهیزات کوچک و بزرگ الکتریکی به کار می‌رود:

  • استفاده از ذغال صنعتی و الکتریکی را در موتورهای DC و برخی از موتورهای AC و ژنراتورها می‌بینیم که بدون حضور آن‌ها نمی‌توان موتور را راه‌اندازی کرد.
  • ذغال‌های الکتریکی در صنعت تولید انرژی، توربین‌های آبی و بادی کاربرد دارند.
  • همچنین می‌توان صنایع غذایی، نساجی، نظامی و تولید سیمان و غیره را به عنوان دیگر مصارف از ذغال الکتریکی مثال زد.
  • در انواع تجهیزات و لوازم خانگی نظیر موتور یخچال، آب‌میوه‌گیری، لباس‌شویی، سشوار، چرخ‌گوشت و جاروبرقی از ذغال الکتریکی کمک می‌گیرند.
  • از ذغال صنعتی حتی در استارت، دینام و شیشه‌برقی خودروها نیز استفاده می‌شود.

آیا زغال صنعتی رسانای برق است؟

همان‌طور که گفتیم ذغال‌های صنعتی و الکتریکی که در موتورها و ژنراتورهای مختلف به کار می‌روند، به عنوان یک نافلز، خاصیت رسانایی جریان برق را دارند؛ ولی علت رسانایی ذغال صنعتی چیست؟ وظیفه انتقال جریان برق بین قسمت ثابت و قسمت متحرک به واسطه وجود ذراتی چون کربن و گرافیت و غیره در این ذغال صورت می‌گیرد که باعث می‌شود آن‌ها به عنوان یک منبع مناسب برای انتقال جریان الکتریکی در بخش‌های مختلف صنعتی شناخته شوند.

آیا زغال صنعتی رسانای برق است؟

نقش ذغال صنعتی در موتور الکتریکی چیست؟

به عنوان یک جزء بسیار حیاتی در موتورهای الکتریکی، ذغال صنعتی نقش بسیار مهمی در انتقال جریان الکتریکی به قطعات متحرک دارد. هدایت الکتریسیته به قطعات متحرک برقی از طریق سیم‌های مسی تقریباً غیرممکن است؛ به این دلیل که سیم و کابل به دور خود پیچیده و جلوی حرکت موتور را خواهند گرفت.

برای جلوگیری از این مشکل، اتصال الکتریکی از طریق ذغال صنعتی بر روی پوسته کلکتور موتور صورت می‌گیرد. این اتصال به وسیله ذغال صنعتی، امکان انتقال جریان الکتریکی به قطعات متحرک را بدون هیچ مشکلی فراهم می‌کند و از سختی و استحکام لازم در شرایط سخت و فشارهای بالای موتور نیز برخوردار است.

دلایل جرقه زدن ذغال صنعتی و الکتریکی

ممکن است در ابزارهای برقی، از طریق دریچه‌های خنک‌کننده موجود، جرقه‌هایی را مشاهده کنید که نباید آن‌ها را نادیده گرفت. مشاهده مکرر و زیاد جرقه‌ها نشانه‌ای از پایان عمر ذغال یا مشکلات دیگر خواهد بود. با افزایش تعداد و شدت جرقه‌ها لازم است تا برای بررسی و یا تعویض ذغال اقدام شود. انجام هرچه سریع‌‌‌تر این کار نیز جلوی خرابی‌های بیشتر و مشکلات آینده را می‌گیرد و عمر مفید دستگاه را افزایش می‌دهد. عوامل مختلفی که باعث جرقه زدن ذغال صنعتی و الکتریکی می‌شود به شرح زیر است:

  • وجود گرد و غبار و کثیف شدن سطح کلکتور
  • فشار نامناسب فنر به ذغال
  • اتصال نادرست
  • خراب شدن جا ذغالی یا تغییر شکل آن
  • وجود بخارها یا گازهای اشتعال‌زا
  • خراب شدن کلکتور و تیغه‌های آن
  • تمام شدن ذغال
  • استفاده از ذغال نامناسب

دلایل جرقه زدن ذغال صنعتی و الکتریکی

خرید انواع زغال صنعتی و الکتریکی از ساواالکتریک

تا اینجا به صورت کامل با این موضوع آشنا شدید که ذغال صنعتی چیست؟ پیشنهاد ما برای تهیه انواعی از ذغال‌های صنعتی و الکتریکی با کیفیت از برندهای مطرح دنیا، خرید از ساواالکتریک است. ساواالکتریک، از مجموعه‌‌ای نوپا و متشکل از متخصصین با تجربه و دارای تحصیلات آکادمیک در رشته برق تشکیل شده و همواره تلاش می‌کند تا انواعی از نیازمندی‌ها در زمینه صنعتی و الکتریکی را فراهم آورد. این گروه با تکیه بر تجربه و دانش فنی بالا، با ارائه مشاوره و خدمات تخصصی به طیف گسترده‌ای از نیازهای صنایع و مشتریان پاسخ می‌دهد.

از طرفی اگر به دنبال ذغال صنعتی سفارشی هستید نیز می‌توانید آن را به ساواالکترونیک سفارش دهید تا مطابق با خواسته‌هایتان آن را برای شما بسازد. امکان دریافت مشاوره رایگان جهت تشخیص نیازهای افراد و شرکت‌ها، از دیگر مزایای ساواالکتریک به شمار می‌آید که اشتباه در انتخاب و مشکلات نصب و راه‌اندازی را بسیار کم می‌کند. ساواالکتریک تخصص و تجربه خود را در اختیار شما گذاشته تا بتوانید قطعات و نیازمندی‌های الکترونیکی خود را با بهترین قیمت خریداری کنید و از خریدی امن و راحت لذت ببرید.

خرید انواع زغال صنعتی و الکتریکی از ساواالکتریک

جمع بندی

در این مطلب به این مسئله اشاره شد که ذغال صنعتی چیست؟ ذغال صنعتی یا الکتریکی در موتورهای الکتریکی و بسیاری از دستگاه‌های دیگر به کار می‌رود و با ویژگی رسانایی جریان الکتریسیته، جریان الکتریکی را از بخش ثابت به متحرک انتقال می‌دهد. این قابلیت باعث شده تا از آن در انواع مصارف خانگی، خودرو‌ها و صنایع مختلف کمک بگیرند. برندهای مرسن، شونک، کاشکه، ناسیونال، مگا و الکربن با سال‌ها تجربه و تخصص، انواع ذغال صنعتی مانند کربنی، گرافیتی و نقره را در مدل‌های سیم‌دار، بدون سیم و فنردار ارائه کرده تا بتوانید از آن‌ها در زمینه‌های مختلف استفاده کنید. از طرفی توجه شود که ذغال صنعتی پس از مدتی به اتمام می‌رسد که با نشان دادن علائمی چون جرقه زدن، باید آن را تعویض کرد.

اگر قصد خرید ذغال صنعتی و ذغال الکتریکی را با بهترین قیمت دارید، تنها با یک کلیک می‌توانید انواع محصولات زغال الکتریکی را مشاهده و برای خرید اینترنتی آن از ساوا الکتریک اقدام کنید. همچنین برای مشاوره رایگان با متخصصان ساوا الکتریک کافیست با شماره 09124543007 تماس بگیرید.

فروشگاه ساوا الکتریک با تکیه به تجربه چندین ساله خود در ساخت ذغال صنعتی خاص و رفع نیاز صنایع بزرگ آمادگی سفارشی سازی انواع ذغال صنعتی و ارائه مشاوره به خریداران را دارد.

سوالات متداول

  • ذغال صنعتی را با چه نام‌هایی می‌شناسند؟

این ذغال نام‌هایی مانند کربن براش، جاروبک، برس کربنی و ذغال برقی یا الکتریکی دارد.

  • چه دلایلی موجب جرقه زدن ذغال صنعتی یا الکتریکی می‌شود؟

جرقه زدن ذغال به سبب عواملی مثل گرد و غبار و کثیفی، فشار نامناسب فنر به ذغال، اتصال نادرست، خراب شدن جا ذغالی، وجود گازهای قابل اشتعال‌، خراب شدن کلکتور و تیغه‌های آن، تمام شدن ذغال و استفاده از ذغال نامناسب رخ می‌دهد.

  • انواعی از کاربردهای ذغال صنعتی چیست؟

این ذغال را در زمینه‌هایی مثل استارت، دینام و شیشه‌برقی خودروها، تجهیزات و لوازم برقی خانگی، صنعت تولید انرژی، توربین‌های آبی و بادی و صنایع غذایی، نساجی، نظامی و تولید سیمان و غیره به کار می‌برند.

بیشتر بخوانید:

علت جرقه زدن کلکتور و زغال چیست؟

علائم تمام شدن ذغال دریل و فرز + زمان و نحوه تعویض ذغال

تفاوت ذغال مسی (متال دار) و ذغال گرافیتی (ذغال کربنی)

5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.