مجله خبری

تفاوت یو پی اس (ups) با استابلایزر

تفاوت یو پی اس (ups) با استابلایزر

برای آن­‌که بتوانید، تفاوت یو پی اس (ups) با استابلایزر را درک کرده و انتخاب مناسبی انجام دهید، باید با انواع مختلف این وسایل، ویژگی‌ها و عملکرد هر یک از آن‌ها آشنا شوید. اگر سیستم‌های الکتریکی به برق دسترسی نداشته باشند، خاموش شده و قادر به ارائه خدمات نیستند. به‌طور مثال، زمانی که جریان برق شهری قطع می‌شود یا یک نوسان ولتاژ شدید در شبکه به وجود می‌آید، عملکرد دستگاه‌های الکتریکی و رایانه‌ها با اختلال مواجه خواهد شد.

این مسئله برای کاربران خانگی اهمیت چندانی ندارد. اما در صنایع بزرگ، بانک‌ها، کارخانه‌ها و مراکز تولید ارز دیجیتال، خسارت‌های هنگفتی را به کاربران وارد می‌کند. برای رفع این مشکل از یو پی اس یا سیستم برق اضطراری و بدون وقفه (uninterruptible power supply) استفاده می‌شود.

نوسانات ولتاژ ورودی به لوازم برقی یکی از مهم‌ترین دلایل خرابی و آسیب دیدن آن‌ها است. با خرید استابلایزر می‌توان، یک ولتاژ خروجی یکنواخت و دائمی را برای وسایل برقی فراهم نمود. فرق یو پی اس با استابلایزر نیز در نوع عملکرد آن‌ها است.

ما در ساوا الکت انواع مختلف استابلایزر و یو پی اس را به شما ارائه می­دهیم. پس از تصمیم­گیری برای خرید هر یک از آن‌ها می‌توانید به قسمت محصولات، مراجعه و محصول موردنظر خود را خریداری کنید.

 

خرید یو پی اس با قیمت مناسب

 

یو پی اس(uninterruptible power supply)  چیست؟

یو پی اس‌ها حاوی باتری‌هایی هستند که انرژی برق را در خود ذخیره می‌کنند. در زمان قطعی برق، منبع تغذیه بدون وقفه یا همان UPS وارد عمل شده و مانع از خاموش شدن تجهیزات می‌شود. این کار نه‌تنها در عملکرد آن‌ها اختلالی ایجاد نمی‌کند، بلکه مانع، از آسیب سخت‌افزاری به سیستم خواهد شد. قبل از بررسی تفاوت یو پی اس (ups) با استابلایزر باید با عملکرد هر یک از این وسایل آشنا شوید.

یو پی اس‌ها در ابعاد و مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند. از منبع تغذیه ups بزرگ در صنایع و مراکز بانکی و از مدل‌های کوچک‌تر برای ساختمان‌های کوچک‌تر و منازل استفاده می‌شود. نمودار جریانی که از این منبع تغذیه خارج می‌شود، کاملاً سینوسی و محافظت شده است بنابراین تلفات را به کم­ترین حد ممکن می‌رساند.

 

انواع ups خانگی و صنعتی

 

انواع یو پی اس

یو پی اس‌ها بر اساس عملکرد خود، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند:

 

  • آفلاین (Standby): این نوع از یو پس اس ها تا زمانی که برق ورودی آن‌ها به‌طور کامل قطع نشده باشد به‌صورت آفلاین یا آماده به کار، باقی می‌مانند. به عبارت دیگر تا زمانی که ولتاژ ورودی و خروجی با یکدیگر برابر باشد، ups فعال نمی‌شود. برقی که در این حالت وارد منبع تغذیه می‌شود، صرف شارژ کردن باتری خواهد شد. پس از قطع برق، یو پی اس Standby وارد عمل شده و ولتاژ خروجی را تأمین می‌کند. این سیکل تا زمان وصل مجدد برق یا تمام شدن باتری ادامه پیدا می‌کند.

 

  • خط تعاملی (Line Interactive): این نوع از یو پی اس‌ها عملکرد بهتری داشته و برای موارد مهم‌تر استفاده می‌شوند. روند کار ups لاین اینتراکتیو بدین صورت است که ولتاژ ورودی را به‌صورت نرمال درآورده و سپس ولتاژ ثابتی را از خود خارج می‌کند. حتی اگر جریان برق شهری قطع شود، این وسیله از باتری خود، ولتاژ خروجی موردنیاز را تأمین می‌نماید. اگر برق قطع نشده باشد یا حتی باتری شارژی نداشته باشد، این نوع یو پی اس نوسانات ولتاژ را مهار می‌کند. اگر ولتاژ بیش­تر از حد نرمال باشد، آن را کاهش داده و در صورتی که مقدار آن کم­تر از میزان نرمال باشد، آن را افزایش می‌دهد.

 

  • آنلاین (Online): در یو پی اس­های آنلاین، به جای آن‌که ولتاژ خروجی، مستقیماً از برق شهری باشد از نیروی باتری تأمین می‌شود. حتی زمانی که قطعی یا نوسان برق رخ نمی‌دهد هم، این ups فعال بوده و ولتاژی ثابت و بدون نوسان را از خود خارج می‌کند. از این نوع منبع تغذیه، برای تأمین برق تأسیسات بزرگ و نیروگاه‌ها استفاده می‌شود.

 

بهترین یو پی اس

 

موارد استفاده یو پی اس

پیش از آن‌که به تفاوت یو پی اس (ups) با استابلایزر بپردازیم، باید کاربرد آن‌ها را نیز بشناسیم. از یو پس اس‌ها در موارد مختلفی استفاده می‌شود. برخی از مهم‌ترین کاربردهای ups عبارت است از:

  • سیستم‌های مخابراتی
  • تأمین مداوم برق متصل به تجهیزات پزشکی
  • صنایع خودروسازی
  • نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها
  • بانک‌ها
  • ادارات
  • مزارع ارز دیجیتال
  • سیستم‌های خانگی

 

روش نصب ups

 

stabilizer چیست؟

stabilizer که به آن تثبیت‌کننده ولتاژ هم گفته می‌شود، کلیه تغییرات ولتاژ مانند کاهش یا افزایش ناگهانی یا نوسانات آن را اصلاح و جبران می‌کند. استابلایزرها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

 

  • استابلایزر تک فاز: برق شهری که اکثر لوازم‌خانگی با آن کار می‌کنند به‌صورت تک فاز است. شما می‌توانید، برای ثابت نگه داشتن ولتاژ در منازل و ادارات، از استابلایزر تک فاز استفاده کنید.

 

  • استابلایزر سه فاز: در اماکن صنعتی و بیمارستانی از برق سه فاز استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید، ولتاژ را در این اماکن، ثابت نگه دارید، باید از استابلایزر سه فاز استفاده کنید.

 

استابلایزر سه فاز

 

موارد استفاده استابلایزر

از استابلایزرها در موارد زیر، برای حذف نوسانات، افت یا کاهش ناگهانی ولتاژ استفاده می‌شود:

  • ساختمان‌های مسکونی
  • ادارات و بانک‌ها
  • کارخانه‌ها تولیدی
  • بالابرهای نصب شده در اماکن صنعتی
  • مراکز نظامی
  • بیمارستان‌ها و تجهیزات پزشکی

 

کاربرد استابلایزر چیست

 

تفاوت استابلایزر و یو پی اس

با وجود این‌که هر دو دستگاه، نوسانات ولتاژ ورودی را جبران می‌کنند، اما مهم‌ترین تفاوت یو پی اس (ups) با استابلایزر در این است که ups در زمان خاموشی و قطعی برق، فعال‌شده و ولتاژ ورودی را قطع نمی‌کند. گاهی از اوقات، قطع شدن جریان الکتریکی، خسارات شدید مالی یا آسیب‌های جانی به دنبال دارد.

 

تفاوت یو پی اس (ups) با استابلایزر

 

مقایسه‌ یو پی اس با استابلایزر

در مقایسه‌ یو پی اس (ups) با استابلایزر، باید گفت که ups در زمان قطعی برق، به خوبی از لوازم محافظت کرده و مانع از قطع ولتاژ ورودی آن‌ها می‌شود. اما استابلایزرها کار تثبیت ولتاژ و حذف نوسانات را با دقت بسیار بالایی انجام می‌دهند. ممکن است، برخی تجهیزات برای کارکرد مناسب به یو پی اس و استابلایزر به‌صورت هم‌زمان نیاز داشته باشد.

 

تفاوت کاربرد یو پی اس و استابلایزر

اگر بخواهیم، تفاوت کاربرد یو پی اس و استابلایزر را بررسی کنیم، باید به این نکته اشاره نماییم که استابلایزرها کاربرد بیش­تری در زندگی مردم دارند. همه ما از یک یا چند stabilizer در منازل خود استفاده می‌کنیم. اما یو پی اس ها، فقط در مراکز بزرگ و حساس استفاده می‌شوند.

 

کاربرد استابلایزر و ups

 

تفاوت استابلایزر و یو پی اس از نظر حفاظت

در مقایسه میزان حفاظت این دو دستگاه، خواهید دید که استابلایزرها نوسانات ولتاژ را بیش­تر جبران کرده و حفاظت بیش­تری از وسایل برقی انجام می‌دهند. در مقابل ups، وظیفه تأمین برق اضطراری در زمان قطعی برق را بر عهده دارد و برای محافظت از وسایل الکتریکی مناسب نیست. این تنها تفاوت یو پی اس (ups) با استابلایزر نیست.

 

فرق یو پی اس با استابلایزر  از نظر حفاظت

 

مقایسه قیمت استابلایزر با یو پی اس

در مقایسه قیمت خرید استابلایزر با یو پی اس، به این نتیجه می‌رسیم که استابلایزرها قیمت کم­تری نسبت به upsها دارند. البته این پارامتر، به اندازه و مدل هر یک از آن‌ها نیز بستگی دارد. به‌طور مثال یک استابلایزر سه فاز ممکن است، قیمت بیش­تری نسبت به یو پی اس‌های کوچک داشته باشد. اما اگر بخواهیم، برای مکانی یک­سان stabilizer یا ups بخریم، باید هزینه بیش­تری برای خرید یو پی اس، بپردازیم.

 

طول عمر ups بیشتر است یا استابلایزر؟

با توجه به این‌که ups یا استابلایزر هر دو قطعاتی الکترونیکی هستند، نمی‌توان طول عمر مشخصی برای آن‌ها در نظر گرفت. طول عمر این وسایل به نحوه نگهداری و شرایط استفاده از آن‌ها بستگی دارد. در مقایسه تفاوت یو پی اس (ups) با استابلایزر متوجه شدیم که یو پی اس، قدرت تثبیت ولتاژ را ندارد. پس ممکن است، در نوسانات ولتاژ آسیب دیده و خراب شود. از طرفی، در برخی از استابلایزرها باید زغال، روغن‌کاری شود تا طول عمر آن افزایش پیدا کند.

 

طول عمر استابلایزر چیست

 

آیا با وجود یو پی اس، به استابلایزر نیاز داریم؟

همان‌طور که قبلاً به آن اشاره کردیم، یو پی اس، برق را در زمان قطعی ولتاژ، تأمین می‌کند اما نمی‌تواند تمام نوسانات آن را حذف کند. مراکز مهم و حساس از هر دو دستگاه ups و استابلایزر به‌طور هم‌زمان استفاده می‌کنند تا برقی یکنواخت و همیشگی به وسایل و دستگاه‌های آن‌ها برسد.

 

تفاوت استابلایزر با یو پی اس

 

خرید استابلایزر بهتر است یا یو پی اس؟

اگر هدف خود، از خرید استابلایزر یا یو پی اس را مشخص کنید، می‌توانید، تصمیم درستی بگیرید. اگر می‌خواهید با دقت بسیار بالایی از وسایل الکتریکی محافظت کنید، باید استابلایزر خریداری کنید. اما اگر تأکید شما بر تأمین برق به‌صورت همیشگی است، یو پی اس‌ها انتخاب مناسب‌تری هستند.

 

مقایسه ‌یو پی اس (ups) با استابلایزر

 

سخن آخر

تثبیت‌کننده‌های ولتاژ و منبع تغذیه، با وجود تمام تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند، بی‌وقفه برای حفاظت از وسایل الکتریکی و تأمین ولتاژ ورودی دائمی، استفاده می‌شوند. اکنون که با تفاوت یو پی اس (ups) با استابلایزر آشنا شده‌اید، می‌توانید، خریدی آگاهانه از فروشگاه معتبری مانند ساوا الکت انجام دهید. در فروشگاه ما تجهیزات محافظتی، اندازه‌گیری، خازن و فیلتر، رله و تجهیزات ساختمانی عرضه می‌شود.

 

سؤالات متداول

آیا می‌توان از استابلایزر برای برق سه فاز استفاده کرد؟

شما می‌توانید، برای حذف نوسانات ولتاژ در برق سه فاز از استابلایزر سه فاز استفاده کنید.

 

یو پی اس‌ها چگونه قطعی برق را جبران می‌کنند؟

در زمان برقراری جریان، برق در باتری‌های موجود در یو پی اس ذخیره و به محض قطع برق، باتری وارد مدار شده و برق اضطراری تولید می‌کند.

کدام وسیله برای تأمین برق همیشگی مناسب است؟

استفاده از یو پی اس، برق همیشگی را برای شما تأمین می‌کند.

4.5/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.