مجله خبری

تفاوتهای رله الکترونیکی و رله سرامیکی

تفاوت رله الکترونیکی و رله سرامیکی

آشنایی با تفاوت رله الکترونیکی و رله سرامیکی، به شما در خرید رله الکترونیکی SSR و دیگر انواع رله کمک می‌کند. به طور کلی، رله یک کلید اتوماتیک است که به منظور سوئیچینگ در تجهیزات قرار می‌گیرد.

رله‌ها با توجه به نوع ساختار درونی و ویژگی‌های بدنه، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. در حال حاضر رله‌های سرامیکی و الکترونیکی، پرفروش‌ترین کلیدهای سوئیچینگ در مدار هستند. کاربرد این دو رله کاملاً مشابه یکدیگر است، اما در برخی ویژگی‌ها با یکدیگر تفاوت دارند.

اصلی‌ترین تفاوت رله الکترونیکی و رله سرامیکی را می‌توان طرز کار و عملکرد آن‌ها دانست. رله‌های سرامیکی با ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی، مانند یک آهنربا عمل کرده و مدار را به صورت اتوماتیک روشن و خاموش می‌کنند، در حالی که در رله‌های الکترونیکیSSR  میدان الکترومغناطیسی ایجاد نمی‌شود. در این رله‌ها امواج IR  توسط سنسورهای نوری جذب شده و به سیگنال الکتریکی تبدیل خواهند شد.

این سیگنال الکتریکی، می‌تواند عملکرد سوئیچینگ را به صورت خودکار انجام دهد. رله‌های سرامیکی وSSR گزینه مناسبی برای تجهیزات چشمی راه پله‌ها هستند. البته از آن‌ها در صنایع مختلف نیز استفاده می‌شود.

از دیگر تفاوتهای رله الکترونیکی و رله سرامیکی، می‌توان به مقاومت آن‌ها در برابر حرارت اشاره کرد. رله‌های الکترونیکیSSR  از یک پوشش شیشه‌ای شفاف ساخته شده‌اند و دارای عایق‌بندی نیستند. از این جهت نمی‌توان از آن‌ها در محیط‌های بسیار گرم استفاده کرد.

در سوی مقابل، رله‌های سرامیکی، همان‌طور که از نامشان مشخص است، از جنس سرامیک هستند و مانند یک عایق عمل می‌کنند. به همین دلیل عملکرد آن‌ها در دمای بسیار بالا نیز مختل نمی‌شود.

برای این که بتوانید رله‌های مناسبی را خریداری کنید، باید به نیاز خود توجه نمایید. همچنین، دمای محیط قرارگیری رله را نیز در اولویت قرار دهید و متناسب با آن، رله مورد نظر خود را انتخاب کنید.

ساواالکت، بهترین تجربه خرید رله الکترونیکیSSR  و رله سرامیکی را برای شما رقم می‌زند. این برند تجاری، واردکننده مستقیم انواع تجهیزات برقی و الکترونیکی در ایران است. از این جهت، تجهیزات موردنیازتان را با بهترین کیفیت و کمترین قیمت در اختیارتان قرار می‌دهد. در ادامه، بیشتر به شرح تفاوت رله الکترونیکی و رله سرامیکی می‌پردازیم.

 

مقایسه رله الکترونیکی و رله سرامیکی

 

رلهSSR  چیست؟

تمام تجهیزات اتوماتیکی که در اطرافمان مشاهده می‌کنیم، به وسیله یک کلید الکتریکی کنترل می‌شوند. این کلید الکتریکی که به آن رله نیز می‌گویند، مدل‌های مختلفی دارد. از سوی دیگر، تنوع مدل‌ها موجب تفاوت در قیمت آن‌ها می‌شود. قیمت رله الکترونیکی تک فاز اهمیت زیادی برای خریداران دارد، اما قبل از بررسی قیمت این کلیدها، بهتر است با مفهوم رله الکترونیکی آشنا شوید.

رلهSSR ، یک کلید جامد است که برای ساخت آن از نیمه هادی استفاده می‌کنند. این کلید انحصاری برای روشن و خاموش کردن مدارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این جهت به آن، کلید سوئیچینگ نیز می‌گویند.

رلهSSR می‌تواند با انتقال یک سیگنال کم‌توان، مداری با ولتاژ بسیار بالا را روشن و خاموش کند. در واقع می‌توان این کلید الکتریکی را رابط میان تجهیزات پرمصرف و شبکه دانست. از قابلیت‌های ویژه رلهSSR ، می‌توان به فرکانس بالای آن اشاره کرد. این قابلیت به دلیل عدم تحرک کنتاکت آن به وجود آمده است.

 

تفاوتهای رله الکترونیکی و رله سرامیکی

 

طرز کار رله الکترونیکی SSR

یکی از بارزترین تفاوتهای رله الکترونیکی و رله سرامیکی، نحوه عملکرد آن‌ها است. در رله‌های الکترونیکی یاSSR  یک اپتوکوپلر انحصاری وجود دارد که کوپلینگ نوری را در هنگام سوئیچینگ هدایت می‌کند. اپتوکوپلر به اندازه‌ای اهمیت دارد که وجود آن را دلیل اصلی عملکرد رلهSSR  می‌دانند.

طرز کار رله الکترونیکیSSR  بدین گونه است که پس از دریافت ولتاژ، اپتوکوپلر آن فعال می‌شود. با فعال شدن این قطعه،LED  نصب شده بر روی کلید، نوری به رنگ قرمز را ساطع می‌کند. این نور قرمز، در واقع همان امواجIR  است که توسط فوتوترانزیستور یا فوتودیود جذب می‌شود.

در مرحله بعدی، امواجIR  توسط فوتوترانزیستور یا همان سنسور نوری، به سیگنال الکتریکی تبدیل شده و کلید خروجی را فعال می‌کنند. با انجام این فرایند ساده، مصرف‌کننده‌های ولتاژ به صورت اتوماتیک توسط رلهSSR  روشن و خاموش می‌شوند.

 

مزایای رلهSSR  چیست؟

تفاوت رله الکترونیکی و رله سرامیکی را در مزایای آن‌ها نیز می‌توان مشاهده کرد. رله الکترونیکیSSR  حجم بسیار کمی دارد و آلودگی صوتی ایجاد نمی‌کند. همچنین می‌تواند بدون اتصال مکانیکی، فرکانس‌های بالا را نیز سوئیچ کند. جداسازی مدارهای ولتاژ بالا از مدارهای ولتاژ پایین و همچنین سازگاری با انواع میکروپروسسور‌ها را می‌توان از دیگر مزایای رلهSSR  دانست. سایر مزیت‌های این رله الکترونیکی به شرح زیر است:

  • مقاومت بالا در برابر لرزش
  • قابلیت اتصال به PLC به صورت مستقیم
  • عدم محدودیت دمایی
  • استحکام بدنه در برابر ضربه و طول عمر بالا
  • عدم ایجاد جرقه
  • عدم دریافت نویز مغناطیسی
  • تعمیر و نگهداری بسیار آسان

 

رله الکترونیکی

 

محدودیت های رله الکترونیکی

رله الکترونیکیSSR  در کنار مزیت‌های چشمگیر و منحصر به فرد، دارای محدودیت‌هایی نیز است. از این رله، نمی‌توانید به صورت همزمان هم برای بارAC  و هم برای بارDC  استفاده کنید. علاوه بر این، گرمای بسیار زیادی تولید می‌کند که برای خنک کردن آن باید از کیت سینک‌ها استفاده کرد. یکی از تفاوتهای رله الکترونیکی و رله سرامیکی را می‌توان ساختار پیچیده رله‌هایSSR  دانست.

همچنین، این رله‌ها ورودی و خروجی محدودتری نسبت به مدل‌های دیگر دارند. رله الکترونیکیSSR  در تنظیمات سوئیچینگ نیز محدود است و ولتاژهای اندک را کنترل نمی‌کند. علاوه بر این، قیمت رله‌هایSSR  از رله‌هایEMR  و سرامیکی بیشتر است.

 

رله سرامیکی چیست؟

از دیگر کلیدهای مهم در صنایع برق و الکترونیک، می‌توان به رله‌های سرامیکی اشاره کرد. رله‌های سرامیکی گزینه ایده‌آلی برای صنایعی با ولتاژ بسیار بالا هستند. کنتاکت‌های این رله، بر روی بدنه سرامیکی آن قرار دارد و با کمک امواج الکترومغناطیسی کنترل می‌شوند. جالب است بدانید که تفاوت رله الکترونیکی و رله سرامیکی در ساختار آن‌ها نیز مشاهده می‌شود.

همان‌طور که عنوان شد، رله‌های الکترونیکی نیازی به اتصال مکانیکی ندارند، در حالی که عملکرد رله‌های سرامیکی، به اتصال مکانیکی وابسته است. این رله‌ها می‌توانند با اتصال مکانیکی، جریان و ولتاژ در یک مدار را کنترل کنند.

 

رله های سرامیکی

 

طرز کار رله سرامیکی

رله سرامیکی نیز مانند رله الکترونیکیSSR ، یک سوئیچینگ اتوماتیک است. با این تفاوت که در مدار رله‌های سرامیکی، یک بوبین به چشم می‌خورد. وظیفه بوبین در شبکه، انتقال ولتاژ به مدار است. هنگامی که ولتاژ وارد مدار می‌شود، یک جریان الکترومغناطیسی ایجاد خواهد شد و مثل یک آهنربا عمل می‌کند. از این جهت تیغه POLE  ازNC  بهNO  جذب می‌شود. اتصال این تیغه بهNO  موجب روشن شدن اتوماتیک مدار می‌شود.

 

مزایای رله سرامیکی

رله‌های سرامیکی، توان بسیار زیادی دارند. از این جهت می‌توان از آن‌ها برای صنایع پرمصرف و ولتاژ بالا استفاده کرد. از سوی دیگر، این رله‌ها در برابر دمای بالا نیز مقاوم هستند و استحکام ویژه‌ای در برابر شوک حرارتی دارند. این امر را یکی از بارزترین تفاوتهای رله الکترونیکی و رله سرامیکی می‌دانند. رله‌های سرامیکی می‌توانند در برابر عبور شوک‌های الکتریکی، مقاومت کنند.

علاوه بر این، کنترل جریان‌های بسیار بالا به وسیله رله‌های سرامیکی، ساده و آسان است. از آنجایی که این رله‌ها در محیط‌های گرم نیز کارایی بالایی دارند، می‌توانند جایگزین انواع سوئیچ برق شوند. رله‌های سرامیکی، دارای عایق‌بندی هستند و از نفوذ رطوبت به مدار جلوگیری می‌کنند. طول عمر این رله‌ها نیز نسبت به مدل‌های دیگر، بسیار بیشتر است.

 

کاربرد انواع رله

 

محدودیت های رله سرامیکی

با اینکه معایب رله‌های سرامیکی بسیار کمتر از رله‌های الکترونیکیSSR  است، اما ۲ محدودیت اساسی دارند. نخستین محدودیت رله‌های سرامیکی را می‌توان سرعت عملکرد پایین آن‌ها دانست. عملکرد پایین این رله‌ها موجب شده تا سرعت کلیدزنی آن‌ها نیز کاهش یابد که این امر بیانگر یکی دیگر از تفاوتهای رله الکترونیکی و رله سرامیکی است.

محدودیت دوم به صدای رله‌های سرامیکی مربوط می‌شود. این رله‌ها برخلاف مدل‌های الکترونیکی، صدای بسیار بلندی در هنگام کلیدزنی دارند. این امر آلودگی صوتی چشمگیری را در صنایع مختلف ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، احتمال شکستن این رله‌ها بسیار زیاد است. در واقع می‌توان گفت که رله‌های سرامیکی، مقاومت بالایی در برابر ضربه ندارند و بدنه آن‌ها با کوچک‌ترین ضربه دچار ترک‌خوردگی می‌شود.

 

خرید بهترین رله

 

مقایسه رله الکترونیکی و رله سرامیکی

با معرفی رله‌های سرامیکی و SSR، تفاوت‌های آن‌ها را نیز ذکر کردیم. این دو رله، عملکرد یکسانی در مدار دارند و از هر دو آن‌ها برای کنترل ولتاژ ورودی شبکه استفاده می‌شود. اما با این حال، تفاوت رله الکترونیکی و رله سرامیکی نیز قابل چشم‌پوشی نیست.

این دو رله در ساختار و برخی قابلیت‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. همچنین در رله‌های سرامیکی، به تماس مکانیکی نیاز داریم. این رله‌ها با استفاده از اتصال مکانیکی، امواج الکترومغناطیس را در شبکه کنترل می‌کنند. در حالی که رله‌های الکترونیکی بدون تماس مکانیکی، مدار را کنترل خواهند کرد. در ادامه به مقایسه رله الکترونیکی و رله سرامیکی می‌پردازیم:

 

·        مقایسه رله الکترونیکی و سرامیکی از نظر سرعت عملکرد و کاربرد در دماهای مختلف

رله الکترونیکی SSR برای دماهای بسیار بالا و محیط‌های بسیار گرم مناسب نیست. در حالی که رله‌های سرامیکی به دلیل جنس خاص بدنه، مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند. از این جهت برایی صنایع با دمای بالا، بهتر است از رله‌های سرامیکی استفاده کنید. از دیگر تفاوتهای رله الکترونیکی و رله سرامیکی را می‌توان سرعت عملکرد آن‌ها دانست. رله‌های سرامیکی، عملکرد کندتری نسبت به رله‌های SSR دارند. از این جهت سرعت کلیدزنی در رله‌های SSR نیز بیشتر از رله‌های سرامیکی است.

 

خرید انواع رله

 

·        مقایسه رله الکترونیکی و سرامیکی از نظر عایق‌بندی و تولید صدا

دیگر تفاوت رله الکترونیکی و رله سرامیکی به میزان عایق‌بندی آن‌ها مربوط است. رله‌های SSR، هیچگونه عایقی ندارند. در حالی که رله‌های سرامیکی، علاوه بر بدنه مقاوم، دارای یک لایه عایق ویژه هستند. عدم تولید آلودگی صوتی، یکی دیگر از تفاوتهای رله الکترونیکی و رله سرامیکی است. رله‌های SSR، به کلیدهای کنترل کننده بدون صدا معروف هستند. این کلیدها هیچ صدایی تولید نمی‌کنند یا صدای آن‌ها آنقدر کم است که شنیده نمی‌شود. در حالی که صدای عملکرد و کلیدزنی رله‌های سرامیکی بسیار زیاد و آزار دهنده است.

 

مشکلات رله‌های سرامیکی

 

سخن پایانی

رله‌های سرامیکی و الکترونیکیSSR ، از جمله کلیدهای کنترل‌کننده در مدار هستند. این کلیدها با ولتاژ ورودی شروع به کار می‌کنند و می‌توانند مصرف‌کننده را به صورت اتوماتیک، روشن و خاموش کنند. هر کدام از این رله‌ها مزایا و محدودیت‌های منحصر به فردی دارند.

برای اینکه بتوانید بهترین رله را با توجه به نیاز خود خریداری کنید، به یک راهنما نیاز دارید. مشاوران ساوا الکت، با شرح تفاوتهای رله الکترونیکی و رله سرامیکی، شما را برای خرید بهترین نوع رله راهنمایی می‌کنند.

همچنین، شما می‌توانید انواع تجهیزات الکترونیکی را با قیمتی بسیار مناسب از وبسایت ساوا الکت خریداری کنید. خرید رله الکترونیکی سه فاز یا تک فاز از وبسایت ساواالکت، بسیار مقرون به صرفه خواهد بود؛ زیرا که این شرکت بازرگانی، واردکننده مستقیم محصولات انواع برندهای الکترونیکی از سراسر جهان است.

به همین دلیل تمام قطعات الکترونیکی خود را بدون واسطه و با ضمانت به مشتریان ارائه می‌دهد. جهت ارتباط با کارشناسان این مجموعه و کسب اطلاعات بیشتر، با شماره‌های درج‌شده تماس حاصل فرمایید.

 

سوالات متداول

تفاوتهای رله الکترونیکی و رله سرامیکی در چیست؟

این رله‌ها از نظر کاربرد یکسان هستند اما تفاوت‌هایی در نوع ساختار، عملکرد، بدنه، ویژگی‌های حرارتی و… دارند.

 

خرید رله سرامیکی مقرون به صرفه‌تر است یا رله SSR؟

بطور کلی، خرید هر کدام از رله‌ها در صورتی برای شما مقرون به صرفه است که آن‌ها را متناسب با نیاز و کاربرد خود خریداری کنید.

 

برای صنایع بزرگ و سخت از کدام رله استفاده کنیم؟

رله‌های سرامیکی به دلیل مقاومت در برابر دما و ولتاژ بالا برای صنایع سخت مناسب‌تر هستند.

4.8/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.