مجله خبری

تفاوت استابلایزر سروو موتور و سوئیچینگ

تفاوت استابلایزر سروو موتور و سوئیچینگ

برق یک انرژی بسیار ارزشمند است و وسایل برقی امروزه بخش بزرگی از زندگی ما را به خود اختصاص داده‌اند. دستگاه‌ها و وسایل برقی بسیار گران قیمت هستند و همین امر باعث شده تا نگهداری از آن‌ها به امری مهم و ضروری تبدیل شود.

لوازم برقی تحت تاثیر یکسری عوامل مانند نوسان در ولتاژ، اضافه بار و… دچار اختلال در عملکرد می‌شوند و به مرور زمان کیفیت و کارایی خود را از دست می‌دهند. به این ترتیب خسارات پرهزینه‌ای را بر دوش افراد می‌گذارند. همین موضوع سبب استفاده از دستگاه‌های استابلایزر شده است. استابلایزرها در مدل‌های گوناگون تولید می‌شوند که استابلایزر سوئیچینگ و استابلایزر سروو موتوری از کاربردی‌ترین نمونه‌های آن‌ها به شمار می‌روند. اگر قصد خرید این محصول را دارید، بهتر است ابتدا با تفاوت‌های میان این دو محصول آشنا شوید.

 

معرفی استابلایزر سروو موتوری

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم استابلایزر سروو موتوری یکی از نمونه دستگاه‌های استابلایزر است که به منظور تثبیت ولتاژ برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه کنترل نوسان را به واسطه موتور سروو انجام می‌دهد و به همین علت به استابلایزر سروو موتوری نام‌گذاری شده است. این دستگاه برای افزایش یا کاهش جریان فشار از یک مکانیزم به نام Bouk/Boost بهره می‌گیرد.

اجزای تشکیل دهنده استابلایزر سروو موتور را قطعاتی نظیر سرو موتور، دیمر، برس کربن، ترانس فورماتور، مدار الکتریکی، Bouk/Boost و… تشکیل داده اند. استفاده از این محصول مزایای بسیاری به همراه دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • حفاظت از تجهیزات حساس و پیشرفته: این محصول با پایدارسازی یک جریان و کنترل نوسانات آن، مانع از آسیب رسیدن به دستگاه‌های برقی و سوختن آن‌ها می‌شود.

 

تفاوت استابلایزر سروو موتور و سوئیچینگ

 

  • بهبود بهره وری انرژی: استابلایزر با ایجاد یک جریان پایدار و ثابت باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود.

 

  • افزایش طول عمر تجهیزات: کنترل جریان ولتاژ و جلوگیری نوسانات آن باعث طول عمر دستگاه‌های برقی می‌شود.

 

معرفی استابلایزر سروو موتوری

 

معرفی استابلایزر سوئیچینگ

در میان انواع استابلایزرهای موجود در بازار، نوع سوئیچینگ آن یکی از به روز‌ترین و دقیق‌ترین ابزارها به شمار می‌رود. عملکرد این دستگاه به گونه‌ای است که ولتاژهای ورودی را دریافت می‌کند و آن را به طرف کانال‌های خروجی می‌فرستد. کار تثبیت و تنظیم ولتاژ برق در این نوع استابلایزر به واسطه ریزپردازنده‌ها و قطعات الکتریکی و به روش کلیدهای هوشمند و سوئیچینگ صورت می‌گیرد.

این دستگاه به لحاظ سرعت و عملکرد بسیار بهتر از استابلایزر رله‌ای و سروو موتوری عمل می‌کند و به همین دلیل بهترین گزینه برای استفاده در دستگاه‌های برقی حساس نظیر کامپیوترها و ماینرها محسوب می‌شود. این دستگاه به واسطه کارایی بالایی که دارد به طور چشم گیری باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود.

علاوه بر آن این محصول ابعاد و اندازه کوچک و همچنین وزن بسیار کمی در مقایسه با سایر استابلایزرهای رله‌ای و سروو موتور دارد. استابلایزر سوئیچینگ در برابر تغییرات ولتاژ به بهترین شکل ممکن پایداری می‌کند. این دستگاه به صورت استابلایزر تک فاز و استابلایزر سه فاز تولید می‌شود که هر یک باتوجه به ویژگی‌های متفاوت، موارد استفاده گوناگونی دارند.

به طور مثال استابلایزر تک فاز بیشترین استفاده را در دستگاه‌های حساس نظیر تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، ماینرها، دستگاه‌های لیزر و… دارد. اما استابلایزر سه فاز به صورت سفارشی و به تناسب نیاز شما برای استفاده در تجهیزات صنعتی ساخته می‌شود.

 

تفاوت استابلایزر سروو موتور و سوئیچینگ

استابلایزر سوئیچینگ و استابلایزر سروو موتوری به لحاظ عملکرد، اجزای تشکیل دهنده، شیوه ساختار و… دارای یک سری تفاوت‌ها هستند. دانستن تفاوت استابلایزر سروو موتور و سوئیچینگ به شما کمک می‌کند تا در هنگام خرید این محصول گزینه مناسب را انتخاب کنید و خریدی هوشمندانه داشته باشید. از جمله تفاوت استابلایزر سروو موتور و سوئیچینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

سرعت تنظیم ولتاژ

از مهمترین تفاوت استابلایزر سروو موتور و سوئیچینگ می‌توانیم به سرعت و دقت آن‌ها در اصلاح نوسان برق اشاره کرد. در دستگاه‌های سوئیچینگ تولرانس خروجی ۰.۱ درصد برآورد شده اما در نمونه‌های سروو موتوری این میزان به ۰.۳ درصد می‌رسد؛ بنابراین نوع سوئیچی سرعت بالاتری در تشخیص و اصلاح نوسانات دارد.

 

سرعت تنظیم ولتاژ

 

تکنولوژی

یکی دیگر از تفاوت استابلایزر سروو موتور و سوئیچینگ به شیوه طراحی و ساختار متفاوت این دو محصول مربوط می‌شود. در استابلایزر سروو موتوری، کنترل و اصلاح ولتاژ با کمک سروو موتور انجام می‌شود اما در استابلایزرهای سوئیچینگ کنترل و اصلاح ولتاژ با کمک ریزپردازنده‌ها و ترانزیستورهای عایقی انجام می‌شود.

 

اساس کار استابلایزر

اساس کار، زمان و سرعت ولتاژ دیگر تفاوت استابلایزر سروو موتور و سوئیچینگ به شمار می‌رود. در مدل‌های سوئیچینگ تصحیح ولتاژ با سرعت بیشتر و در زمان کمتری اتفاق می‌افتد اما در نمونه‌های سروو موتوری این سرعت و زمان بیشتر است. به طور مثال زمان اصلاح ولتاژ در استابلایزرهای سروو موتوری ۵. میلی ثانیه طول می‌کشد. حال آنکه در استابلایزر‌های سوئیچینگ این زمان اصلاح ولتاژ ۲۰ میلی ثاتیه است.

 

هزینه نگهداری

تفاوت استابلایزر سروو موتور و سوئیچینگ تنها به این موارد ختم نمی‌شود و این دو محصول به لحاظ هزینه تعمیر و نگهداری با یکدیگر متفاوت هستند. باتوجه به اینکه سروو موتوری از یکسری قطعات متحرک تشکیل شده؛ امکان خرابی و استهلاک قطعات آن در طول زمان بیشتر است. اما در مدل‌های سوئیچینگ به دلیل‌عدم وجود اجزای محرک، امکان خرابی قطعات و هزینه‌های تعمیر وجود ندارد.

 

ساختار استابلایزر

شیوه ساخت و نوع قطعات به کار رفته در این دو محصول، زمینه تفاوت استابلایزر سروو موتور و سوئیچینگ را فراهم کرده است در مدل‌های سروو موتور قطعات محرک مختلفی به کار رفته است اما در مدل سوئیچینگ، تنها قطعات الکتریکی و ریزپردازنده‌ها ساختار دستگاه را تشکیل داده اند.

 

تفاوت استابلایزر سروو موتور و سوئیچینگ

 

نتیجه گیری

استابلایزر یک وسیله بسیار کاربردی و ساخته شده بر اساس تکنولوژی‌های جدید و به روز است. این محصول می‌تواند انواع و اقسام وسایل برقی را در برابر عوامل مخرب نظیر نوسانات ولتاژ به خوبی حفظ کند. این دستگاه انواع مختلفی دارد که از جمله کاربردی‌ترین آن‌ها می‌توان به استابلایزر سوئیچی و سروو موتور اشاره کرد.

این دو نمونه دستگاه باتوجه به ساختار خاص و منحصر به فردی که دارند، می‌توانند نوسانات موجود در برق شهری را به بهترین شکل ممکن کنترل کنند و به این شکل از آسیب رسیدن به دستگاه‌ها و وسایل برقی جلوگیری به عمل آورند. در این مقاله سعی کردیم ضمن معرفی این دو محصول، به مقایسه استابلایزر سروو موتور و سوئیچ بپردازیم. اگر قصد خرید این محصول را دارید، ابتدا تفاوت استابلایزر سروو موتور و سوئیچ را به دقت مطالعه کنید و سپس محصول متناسب با نیازتان را خریداری کنید.

 

سوالات متداول

استابلایزر چیست؟

استابلایزر دستگاهی است که می‌تواند جریان ورودی به دستگاه‌های برقی را کنترل کند و به این ترتیب مانع از خرابی آن‌ها بر اثر نوسانات الکتریکی شود.

 

انواع استابلایزر کدامند؟

این محصول انواع مختلفی دارد که از کاربردی‌ترین آن‌ها می‌توان به مدل‌های سوئیچینگ و سروو موتور اشاره کرد. استابلایزر سوئیچینگ در دو نوع استابلایزر تک فاز و استابلایزر سه فاز موجود است.

 

تفاوت استابلایزر سروو موتور و سوئیچینگ در چیست؟

در این مقاله به مقایسه استابلایزر سرور موتور و سوئیچینگ پرداختیم. مدل‌های سوئیچینگ به لحاظ سرعت عملکرد، ساختار، هزینه نگهداری و اساس کار نسبت به نمونه‌های سروو موتور بهترند.

 

قیمت کدام استابلایزر ببیشتر است؟

انواع استابلایزر با توجه به ویژگی‌ها و کاربردهایی که دارند با متفاوت‌ترین قیمت‌ها در بازار به فروش می‌رسند. استابلایزر سوئیچینگ به علت مزایای بیشتری که دارد در مقایسه با نمونه‌های دیگر اندکی گرانتر است.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.