مجله خبری

تفاوت استابلایزر با ترانس اتوماتیک

تفاوت استابلایزر با ترانس اتوماتیک

استابلایزر و ترانس اتوماتیک تفاوت‌های زیادی با هم دارند و مکانیسم تولید، طراحی ظاهری، ساختمان و عملکرد آن‌ها با هم متفاوت است. البته هردوی این دستگاه‌ها به‌عنوان کنترل‌کننده ولتاژ کاربرد داشته و همین موضوع باعث شده است که اکثر افراد این دو دستگاه را با هم اشتباه بگیرند. از کنترل‌کننده ولتاژ به منظور جلوگیری از آسیب دیدن لوازم برقی در مقابل نوسانات جریان برق استفاده می‌کنند.

با وجود تفاوت استابلایزر با ترانس اتوماتیک ولی هردو از عملکرد و طراحی سیستم منحصربه‌فرد برخوردار هستند و طبق آخرین تکنولوژی روز دنیا تولید شده‌اند. بهره‌گیری از این دو دستگاه موجب بالا رفتن ایمنی ساختمان شده و یک نیاز ضروری برای هر ساختمان محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم به مقایسه استابلایزر با ترانس اتوماتیک بپردازیم و شما را با این دستگاه‌های پرکاربرد آشنا کنیم، پس با ما تا پایان این مقاله از وبلاگ ساواالکت همراه باشید.

آشنایی با ترانس اتوماتیک

در ادامه این مقاله که قرار است به بیان تفاوت استابلایزر با ترانس اتوماتیک بپردازد، هرکدام از این دستگاه‌ها را جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم. ترانسفورماتور اتوماتیک یکی از پیشرفته‌ترین تجهیزات صنعتی مخصوص کنترل جریان برق است که از عملکرد فوق‌العاده و قدرت بالا بهره می‌برد. این دستگاه در تامین ایمنی تجهیزات برقی و کلا سیستم برق ساختمان‌ها، نقش بسزایی دارد.

نصب ترانس اتوماتیک در ورودی شبکه‌های الکترونبکی، باعث می‌شود نوسانات احتمالی برق کنترل شده و به‌صورت خودکار تنظیم و برای ورود به وسایل برقی بهینه شود. این دستگاه از یک هسته فیزیکی یا شیمیایی تشکیل می‌شود که عکس‌العمل تجهیزات و وسایل برقی را نسبت به نوسانات و افت و خیز جریان برق نشان می‌دهد.

هرچقدر این هسته پیشرفته‌تر باشد و تکنولوژی ساخت آن به‌روزتر باشد، در کنترل و تنظیم جریان برق موفق‌تر عمل خواهد کرد. ترانس اتوماتیک قادر است به‌صورت مداوم و مستمر، جریان الکتریکی را کنترل کند، به همین دلیل اغلب در مکان‌هایی که کنترل و تنظیم جریان برق یک موضوع حیاتی و مهم محسوب می‌شود، از این نوع دستگاه‌های کنترل‌کننده ولتاژ استفاده می‌کنند.

آشنایی با ترانس اتوماتیک

آشنایی با استابلایزر

یکی دیگر از دستگاه‌های تنظیم و کنترل جریان برق، استابلایزر است که در انواع استابلایزر تک فاز و همچنین استابلایزر سه فاز تولید و عرضه می‌شوند که با توجه به نوع برق مصرفی یکی از آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه قابلیت تنظیم و تقویت ولتاژ برق ورودی به وسایل و سیستم‌های برقی را داشته، بدون اینکه تغییر ولتاژ خاصی را در مدار شبکه ایجاد کند.

 پس می‌توان گفت که استفاده از یک استابلایزر در ورودی وسایل برقی نظیر، تلویزیون، لباسشویی، یخچال و غیره، از ضروریات محسوب می‌شود چرا که از این دستگاه‌ها در مقابل آسیب‌هایی که در اثر تغییر شدت جریان وارد می‌شوند جلوگیری می‌کند. هنگام خرید استابلایزر حتما دقت کنید که با ترانس یا محافظ برق، این دستگاه را اشتباه نگیرید چرا که یک استابلایزر قابلیت‌های بیشتری نسبت به محافظ داشته و موجب تقویت ولتاژ ضعیف و تعدیل جریان قوی را دارد.

 این سیستم به‌صورت خودکار و دستی، جریان را کنترل کرده و همچنین قادر است مانع از عبور جریان‌های مخرب به وسایل شود. پیشنهاد می‌شود که به دلیل احتمال وحود جریان‌های نابه‌سامان پشت پریز برق، استفاده از این تجهیزات را در ساختمان‌ها یک امر ضروری تلقی کنید. کنترل و ثبیت جریان برق قبل از ورود به وسایل الکتریکی باعث می‌شود این دستگاه‌ها در مقابل نوسانات ایجاد شده در زمان‌های اوج مصرف برق در امان باشند و آسیب نبینند.

آشنایی با استابلایزر

تفاوت‌های مهم ترانس اتوماتیک با استابلایزر

در مقایسه استابلایزر با ترانس اتوماتیک قطعا متوجه خواهید شد که این دو دستگاه تنها در روش کنترل جریان، با هم تفاوت ندارند و از جهات مختلف نظیر عملکرد، ساختمان، ابعاد، بازدهی، سایز و ظرفیت نیز متفاوت خواهند بود. در جدولی که در ادامه این بخش آمده است، تفاوت استابلایزر با ترانس اتوماتیک را به‌صورت مختصر ذکر کرده‌ایم:

 

استابلایزرترانس اتوماتیکتفاوت‌ها
استابلایزر از مدار الکتریکی اتومات و دستی برخوردار است؛ زیرا باید جریان برق را با تاخیر به وسایل برقی انتقال دهد.این دستگاه به‌صورت پیوسته و رله‌ای جریان‌های الکتریکی را تغذیه می‌کند.عملکرد
این دستگاه به‌دلیل وجود مدار تاخیر در مکانیسم آن، با یک وقفه 5 دقیقه‌ای جریان برق را به سیستم وصل می‌کند.ترانس اتوماتیک از نظر سرعتی قدرتمند و سریع‌تر عمل می‌کند.سرعت
استابلایزر به‌عنوان یک کنترل‌کننده ولتاژ خانگی، از بازه ولتاژی برخوردار بوده و باید مطابق با نوع تجهیزات و ولتاژ مصرفی آن‌ها این دستگاه را انتخاب کرد.ترانس اتوماتیک از بازده ولتاژی مشخصی برخوردار نیستند و معمولا به اندازه 5 تا 15 اهم قابلیت کنترل جریان را دارند.بازده ولتاژ
ساختار این کنترل‌کننده ولتاژ ساده بوده، با این وجود از قدرت بالا برخوردار است و طبق طراحی و برنامه‌ریزی خود با عملکرد دقیق و قوی جریان را کنترل می‌کند.این دستگاه از یک ساختار پیچیده و منسجم برخوردار است.ساختمان
استابلایزر از قیمت مناسب‌تری نسبت به ترانس اتوماتیک برخوردار بوده و در ساخت و طراحی آن از تجهیزات ضعیف‌تری استفاده شده است.از قیمت بالاتری برخوردار هستند.قیمت

 

همانطور که مطالعه کردید، تفاوت استابلایزر با ترانس اتوماتیک در اکثر بخش‌ها و ویژگی‌های آنها قابل مشاهده است و تنها شباهتی که با هم دارند، عملکرد آن‌ها در کنترل جریان برق خواهد بود.

آیا کاربرد استابلایزر با ترانس اتوماتیک با یکدیگر متفاوت است؟

اگر بخواهیم درمورد مقایسه استابلایزر با ترانس اتوماتیک صحبت کنیم، باید بگوییم که این دو دستگاه تنها از نظر کیفی و کمی با هم متفاوت نیستند و کاربرد آن‌ها نیز با هم مغایرت دارد. این دو کنترل‌کننده ولتاژ از مکانیسم داخلی مختلفی بهره می‌برد و ابزارآلات گوناگونی و متفاوتی در هریک از آن‌ها به کار رفته است. کاربرد ترانس اتوماتیک بیشتر در مراکز صنعتی و صنایع مختلف است که دلیل آن به عملکرد سریع و قدرت بالای آن برمی‌گردد.

ترانس‌ها در مقابل شوک‌های شدید الکتریکی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند، لذا امنیت و کیفیت دستگاه‌های برقی را تضمین کرده و ثابت نگه می‌دارند. در مقابل آن استابلایزر تنها برای مصارف شهری و خانگی قابل استفاده است و قابلیت تحمل بازه خاصی از ولتاژ را دارد. بنابراین می‌توان توسط آن مقاومت وسایل برقی خانگی را افزایش دهیم و طول عمر آن‌ها را بیشتر کنیم.

آیا کاربرد استابلایزر با ترانس اتوماتیک با یکدیگر متفاوت است

آیا تکنولوژی استابلایزر با ترانس اتوماتیک با یکدیگر مشابه است؟

در استابلایزر با تکنولوژی سروو روبرو می‌شویم، این سیستم، نوع پیشرفته رله است که باعث می‌شود دقت خروجی بیشتر شود و زمان تاخیر را برطرف کند.این تکنولوژی از موتور سروو، ترانسفورماتور خودکار و ترانسفورماتور باک بوست بهره می‌برد، لذا استابلایزر از یک ساختار مقاوم و قدرت تنظیم نوسان بالا برخوردار است. در یک استابلایزر، سرعت تصحیح بالاتر، تحمل بالای جریان‌های شدید و دقت بالای خروجی، قابل مشاهده است که می‌تواند در لیست تفاوت استابلایزر با ترانس اتوماتیک قرار بگیرند.

 تکنولوژی ترانس اتوماتیک بر پایه رله شکل گرفته و مدار الکتریکی داخلی، ولتاژ ورودی را با مقدار تنظیم شده و مرجع مقایسه می‌کند. زمانیکه که ولتاژ ورودی کاهش یا افزایش یابد، مدار کنترل به رله سوئیچ شده و ولتاژ خروجی را تنظیم می‌کند. ترانس اتوماتیک بیشتر در صنایع کاربرد داشته و نسبت به استابلایزر سبک‌تر است.

آیا تکنولوژی استابلایزر با ترانس اتوماتیک با یکدیگر مشابه است؟

نتیجه گیری

شما می‌توانید نکات بی‌شماری را درمورد تفاوت استابلایزر با ترانس اتوماتیک در وبسایت ساواالکت مطالعه کنید. در کل می‌توان گفت، تمام این تفاوت‌ها در نوع فناوری این دو دستگاه خلاصه می‌شود که استابلایزر از سیستم سروو برخوردار است و ترانس اتومات یک تثبیت‌کننده جریان رله‌ای محسوب می‌شود. ساختار و پیچیدگی این کنترل‌کننده‌ها، تفاوت قیمتی و نوع کاربرد متفاوت آن‌ها نیز از نکات حائز اهمیت در بحث مقایسه استابلایزر با ترانس اتوماتیک بود که به‌صورت جامع در این مطلب به آن‌ها اشاره شد.

 

سوالات متداول

استابلایزر بهتر است یا ترانس اتوماتیک؟

هرکدام از این دستگاه‌ها کاربرد خاصی داشته و شما باید متناسب با نوع نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

کدامیک از این دو کنترل‌کننده ولتاژ دقت بیشتری دارند؟

استابلایزر از دقت بیشتری برخوردار است.

قیمت استابلایزر بیشتر است یا ترانس اتوماتیک؟

باتوجه به برندهای متعددی که از این دو دستگاه ارائه شده قیمت‌های متفاوتی برای آن‌ها تعیین شده، ولی در کل، ترانس اتوماتیک از قیمت بیشتری برخوردار است.

4.4/5 - (19 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.