مجله خبری

ترانس اتوماتیک رله ای چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

ترانس اتوماتیک رله ای چیست؟

با گرم شدن هوا در فصل‌ تابستان و افزایش مشترکین برق شهری احتمال تضعیف و یا نوسان ولتاژ بیشتر می‌شود. در این میان با افزایش مشترکین در مواقع تاریکی هوا، روشنایی ساختمان و منازل اضافه شده و مصرف برق به بالاترین میزان خود می‌رسد. امروزه برای محافظت از سیستم‌های برقی از دستگاه‌های ترانس رله‌ای استفاده می‌شود. شاید برایتان سوال باشد که نقش ترانس اتوماتیک رله ای چیست و به چه صورتی در مقابل مشکلات و اختلالات عمل می‌کند.

ترانس رله‌ای یکی از بهترین ابزارهای ساخته شده برای انجام اقداماتی در مقابل ولتاژ ورودی است تا محافظت از دستگاه‌ها و تجهیزات را به درستی انجام دهد. از آنجایی ‌که دستگاه‌های الکترونیکی و خانگی نقش بسیار مهمی در زندگی مردم ایفا می‌کنند، حفاظت از آن‌ها بسیار ضروری و حیاتی است. بر اساس تحقیقات انجام شده روی دستگاه‌های الکترونیکی و لوازم برقی علل اصلی از کار افتادگی دستگاه‌ها، نوسانات برق شهری است. در ادامه به بررسی ترانس اتوماتیک رله‌ای پرداخته‌ایم تا با مزایا و کاربرد این دستگاه‌ها به خوبی آشنا شوید.

ترانس اتوماتیک رله ای چیست؟

ترانس رله‌ای ترانسفورماتوری در ابعاد کوچک بوده و به‌ عنوان محافظ در مقابل خطاهای ولتاژ در سیستم‌های الکتریکی به کار گرفته می‌شود. در پاسخ به سوال ترانس اتوماتیک رله ای چیست می‌توان عنوان کرد که این ترانسفورماتورهای کوچک به ‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در مدارهای حفاظتی به کار روند. در صورتی ‌که عملکرد سیستم از وضعیت طبیعی خود خارج شده باشد، توسط سیگنال هشدار داده و اقدامات لازم را برای جلوگیری از صدمات احتمالی و خطرات اعمال می‌کنند.

ترانس اتوماتیک رله ای چیست؟

كاربرد ترانس رله ای

ترانس‌های رله‌ای به‌ عنوان ترانسفورماتورهای ویژه با حالت کاری مختلف هستند تا کاربرد خاصی را ارائه دهند. حالت اول به ترانسفورماتورهای عادی شباهت داشته و وظیفه تبدیل ولتاژ را بر عهده دارند، اما در وضعیت دوم همانند رله عمل کرده و ولتاژ را کنترل می‌کنند. برای اینکه بدانید کاربرد ترانس اتوماتیک رله ای چیست، در ادامه موارد استفاده از این وسیله را آورده‌ایم:

  • ترانس رله‌ای به‌ عنوان محافظ

در صنعت الکترونیک و برق به‌ عنوان محافظ در سیستم‌ها قرار می‌گیرد. در شرایطی که ولتاژ بیش از حد یا کمتر از مقدار ممکن باشد، ترانس فعال شده و جریان برق را قطع می‌کند تا از ایجاد خطرات بیشتر جلوگیری شود.

  • کنترل کننده ولتاژ و جریان

در صورتی‌ که ترانس رله‌ای را در سیستم‌های کنترل دقیق ولتاژ به کار ببرید، به ‌عنوان رله با مدیریت و کنترل ولتاژ از ایجاد صدمات احتمالی جلوگیری می‌کند. برای مثال ترانسفورماتورهای رله ای در سیستم‌های خانگی جهت کنترل ولتاژ به کار گرفته می‌شوند تا از بروز خطرات ناشی از تغییر ولتاژ و سوختن لوازم برقی جلوگیری کنند.

كاربرد ترانس رله ای

  • قابل استفاده در دستگاه‌های صوتی

ترانس‌های رله‌ای در دستگاه‌های تصویری، الکترونیکی و صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ برای مثال از آنجایی که دستگاه‌های پخش موسیقی از حساسیت بالایی برخوردار هستند نیاز به ولتاژی ثابت و بدون نوسان دارند تا بتوانند بهترین عملکرد خود را داشته باشند.

مزایای ترانس اتوماتیک رله ای

ترانس‌های رله‌ای به دلیل کاربرد گسترده‌ و ضروری خود در سیستم‌های برقی و محافظت از دستگاه‌های الکترونیکی در برابر نوسانات ولتاژ مزیت‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه مزایای ترانس اتوماتیک رله ای چیست در زیر به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

کاهش هزینه‌های نصب: از آنجایی ‌که ترانس‌های رله ای به صورت اتوماتیک و با سیستم های کنترلی پیشرفته  ولتاژ را به خوبی تنظیم می‌کنند، یک منبع تغذیه الکتریکی در دستگاه‌های خانگی و صنعتی به حساب می‌آیند؛ به همین دلیل نصب  و راه اندازی آن ها به سادگی و با هزینه کم مقدور می باشد.

مزایای ترانس اتوماتیک رله ای

جلوگیری از آسیب‌ دیدن به سیستم‌های برقی: ترانس‌ها به‌ عنوان محافظ در سیستم‌های الکترونیکی عمل کرده و از خطرات مختلفی مانند آتش‌سوزی و آسیب‌رسی جلوگیری می‌کنند.

بهبود عملکرد دستگاه‌های الکترونیکی: این ابزارهای کاربردی طول عمر بسیار بالایی دارند و به همین دلیل باعث پایداری در سیستم‌های الکترونیکی و برقی شده‌اند. در نتیجه نیاز به تعمیر و تعویض قطعات را کاهش داده و باعث بهبود عملکرد در دستگاه‌ها می‌شوند.

نحوه عملکرد ترانس اتومات رله ای

ترانس‌های رله در مدارهای الکتریکی جهت تقویت و محافظت به کار می‌روند. این دستگاه برای جلوگیری از تغییر شکل سیگنال‌های الکتریکی و تقویت آن‌ها در زمان انتقال از یک مدار به مدار دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. شاید برایتان سوال باشد که نحوه عملکرد ترانس اتوماتیک رله ای چیست؛ عملکرد این دستگاه بدین صورت است که ولتاژ ورودی دستگاه دائما در حال مقایسه با ولتاژ تعریف شده میباشد در نتیجه در صورت بروز نوسانات در ولتاژ ورودی، ترانس با کمک رله ها عمل تثبیت ولتاژ را انجام می دهند. در واقع ورودی ولتاژ الکتریکی به ترانس اعمال شده و توسط رله های ترانسفورماتور ولتاژ تقویت یا تضعیف می‌شود و سپس ولتاژ ثابت را به مدار خروجی منتقل می‌کند.

نحوه عملکرد ترانس اتومات رله ای

اگر ولتاژ ورودی قدرتمند باشد ترانس‌ها به‌ عنوان مدارات محافظتی عمل کرده و باعث میشوند ولتاژ کاهش یافته به درستی به مدار منتقل شود. در صورتی‌ که ولتاژ ورودی ضعیف باشد، ترانس آن را تقویت کرده و سپس انتقال می‌دهد. همچنین، به‌کارگیری ترانس‌ها به دلیل جلوگیری از نویز، بهبود عملکرد و افزایش کیفیت سیگنال الکتریکی خواهد بود.

تفاوت استابلایزر با ترانس اتوماتیک رله ای

ترانس‌های اتوماتیک رله‌ای و استابلایزر تجهیزات مهمی برای تنظیم ولتاژ برق و کنترل در دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف هستند. برای اینکه بدانید تفاوت استابلایزر با ترانس اتوماتیک رله‌ ای چیست مواردی را به صورت کامل بررسی کرده‌ایم که عبارتند از:

  • عملکرد

استابلایزر جهت تنظیم و کنترل ولتاژ در تجهیزات بزرگ صنعتی و سیستم‌های مخابراتی به کار می‌رود. همانطور که در تعریف مشخص است این دستگاه ها بیشتر برای فاظت از تجهیزات حساس استفاده میشوند. ترانس‌های اتوماتیک برای تنظیم و حفظ ولتاژ خروجی ثابت در دستگاه‌های الکترونیکی ، خانگی و اداری کاربرد دارند.

  • ظرفیت

در اکثر موارد ترانس‌های اتوماتیک برای دستگاه‌هایی با ظرفیت 10KVA و کوچک‌تر قابل استفاده هستند، اما استابلایزرها برای تجهیزات کوچکتر ، بزرگ‌تر و ظرفیت‌های بالاتر از 10KVA کاربرد دارند.

جمع بندی

با افزایش مشترکین استفاده از دستگاه‌های برقی و سیستم‌های الکترونیکی بیشتر شده و احتمال تضعیف و نوسان در ولتاژ برق شهری نیز افزایش می‌یابد. برای اینکه بتوانید از سیستم‌ها و تجهیزات الکترونیکی خود محافظت کنید، لازم است از ابزارهایی مانند ترانس رله‌ای بهره ببرید. شاید برایتان سوال باشد که ترانس اتوماتیک رله ای چیست و چه کاربردی در دستگاه‌های برقی دارد؛ این دستگاه‌های کوچک در مدارهای محافظتی به کار می‌روند و در صورتی ‌که عملکرد سیستم بر اثر ولتاژ نامناسب از وضعیت طبیعی خود خارج شود، اقداماتی برای جلوگیری از خطرات اعمال خواهد شد.

ترانس‌های اتوماتیک در صورتی ‌که ولتاژ بیش از حد باشد، فعال شده و تثبیت را آغاز می‌کنند و در سیستم‌های کنترل دقیق ولتاژ نیز برای جلوگیری از آتش‌سوزی و… به کار می‌روند. استابلایزرها نیز برای محافظت در دستگاه‌های بزرگ و تجهیزات صنعتی قابل استفاده هستند. در حالت کلی ترانس‌ اتوماتیک و استابلایزر به محافظت و پایداری در ولتاژ برق و تجهیزات کمک می‌کنند و در عملکرد در صورت قطعی برق، ظرفیت و قابلیت تنظیم ولتاژ متفاوت هستند. برای اینکه بتوانید ترانس‌های اتوماتیک رله را با کیفیت بسیار مناسبی خریداری کنید، لازم است سراغ فروشگاهی معتبر بروید. ساوا الکتریک یکی از بهترین و معتبرین فروشگاه‌ها در زمینه محصولات الکترونیکی بوده و تمام محصولات را با ضمانت‌نامه اصالت کالا ارائه می‌دهد.

سوالات متداول

  • ترانس اتوماتیک رله ای چیست؟

ترانسفورماتوری در ابعاد کوچک بوده که در مدارهای حفاظتی و دستگاه‌های برقی به کار می‌رود تا از آسیب‌رسی به دستگاه جلوگیری کند.

  • تفاوت ترانس اتوماتیک رله‌ای و استابلایزر چیست؟

تفاوت ترانس اتوماتیک و استابلایزر در ظرفیت، عملکرد تنظیم ولتاژ متفاوت و… است.

  • برای خرید ترانس اتوماتیک رله‌ای به کجا مراجعه کنیم؟

به قسمت دسته محصولات در صفحه نخست مراجعه کرده و از بین کالاهای موجود گزینه مناسب برای سیستم الکترونیکی خود را خریداری کنید.

بیشتر بخوانید:

استابلایزر سوئیچینگ چیست و چه کاربردی دارد؟
کاربرد استابلایزر در تجهیزات پزشکی
مقایسه استابلایزر رله‌ای و سروو موتوری
استابلایزر آسانسور چیست؟

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.