مجله خبری

با 5 مورد از انواع استابلایزر خانگی آشنا شوید

انواع استابلایزر خانگی

استابلایزرها از مهم‌ترین تجهیزات حفاظتی در منزل هستند که از لوازم برقی در مقابل نوسانات جریان برق محافظت می‌کنند. در واقع استابلایزرها یک وسیله الکتریکی هستند که ولتاژ ثابت بار را در شرایط ضروری فراهم می‌کنند. امروزه انواع مختلفی از تثبیت‌کننده‌های ولتاژ در بازار وجود دارد که هر کدام ولتاژ ورودی و خروجی متفاوتی دارند. اگر قصد خرید استابلایزر را برای لوازم الکتریکی منزل خود دارید، تا انتها با ما همراه باشید تا به معرفی انواع استابلایزر خانگی بپردازیم.

نوسانات جریان برق، اتفاقی غیر قابل پیش‌بینی است و در هر زمانی رخ می‌دهد. این نوسانات آسیب‌های جبران ناپذیری به لوازم و دستگاه‌های برقی وارد می‌کنند و بسیاری از آن‌ها را از کار می‌اندازند. حتما برای شما یا اطرافیانتان پیش آمده که قطع و وصل مکرر جریان برق، سبب آسیب دیدن یا سوختن برخی از قطعات لوازم برقی شود. در اغلب موارد این آسیب به تجهیزات مهم و گران‌قیمت مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، یخچال و فریزر، کولرگازی، دستگاه‌های صنعتی، دستگاه‌های چاپ و اسکن وارد می‌شود.

استابلایزرهای خانگی می‌توانند، نوسانات جریان برق را به صورت اتوماتیک و خودکار تشخیص دهند. این تجهیز در مسیر جریان الکتریسیته قرار می‌گیرد و قادر است از دستگاه‌ها و تجهیزات مهم و با ارزش شما در برابر پرش‌های ناگهانی جریان برق شهری محافظت کند.

 

آشنایی با استابلایزرهای خانگی

 

استابلایزر عملیات کنترل ولتاژ را با میکروپروسسور به کار رفته در ساختار خود، انجام می‌دهد. به وسیله این سیستم، دستگاه قادر است ولتاژ ورودی را اندازه‌گیری کرده و در صورت افزایش یا کاهش ولتاژ، آن را اصلاح نماید. تولیدکنندگان در داخل و خارج کشور انواع استابلایزر خانگی را بر اساس آخرین فناوری‌های روز دنیا می‌سازند. این دستگاه عملکردی آرام و بدون صدا دارد و در زمان فعالیت هیچ‌گونه آلودگی صوتی تولید نمی‌کند.

استابلایزرها با کنترل دقیق جریان برق ورودی، خروجی ثابت و پایداری را ارائه می‌دهند. این خروجی ثابت سبب می‌شود تا دستگاه‌های برقی بدون لحظه‌ای وقفه، به عملکرد صحیح خود ادامه دهند. این تجهیز در دو مدل خانگی و صنعتی تولید و روانه بازار شده است و برای تمامی دستگاه‌های برقی خانگی، کامپیوترها، تجهیزات پزشکی و… به کار می‌رود.

 

اهمیت استفاده از استابلایزهای خانگی

استابلایزرها عملکرد صحیح دستگاه‌های الکترونیکی خانگی را تضمین می‌کنند. معمولا این دستگاه بر روی ولتاژ 220 ولت (ولتاژ برق شهری) تنظیم است و تنها همین مقدار ولتاژ را به دستگاه‌های برقی خانگی ارائه می‌دهد. برخی از این لوازم و تجهیزات برقی بازه 10 تا 5 درصدی نوسانات ولتاژ برق را تحمل می‌کنند، اما تکرار این نوسان‌ها حتی در همین بازه مجاز، طول عمر دستگاه‌ها را کاهش داده و سبب خرابی و سوختن قطعات داخلی آن‌ها می‌شود. در ادامه به بیان اثرات نامطلوب نوسانات برق بر روی لوازم الکترونیکی می‌پردازیم:

 

اهمیت استفاده از انواع استابلایزر خانگی

 

  • آسیب به قطعات داخلی دستگاه‌ها؛ مخصوصاً موتور دستگاه‌های برقی
  • کاهش عمر مفید لوازم برقی
  • گرم شدن بیش از حد دستگاه
  • کاهش کارایی و عملکرد مفید دستگاه
  • جلوگیری از افزایش تلفات در سیم‌ها و کابل‌ها
  • کاهش توان و ظرفیت دستگاه‌های برقی
  • آسیب به عایق سیم‌پیچ
  • افزایش خطاهای محاسباتی دستگاه
  • آسیب دائمی به دستگاه

استابلایزرهای خانگی این امکان را فراهم می‌کنند تا تجهیزات الکتریکی، جریان برق را به صورت ثابت و پایدار دریافت کنند؛ به همین دلیل است که خرید انواع استابلایزر خانگی برای تمامی منازل توصیه می‌شود. لازم به ذکر است که هیچ‌ چیز، مانند یک منبع تغذیه ثابت نمی‌تواند در افزایش طول عمر لوازم برقی تاثیر داشته باشد.

 

نحوه عملکرد استابلایزرها

عملکرد استابلایزرها بسیار ساده است. همان­طور که پیش از این هم بیان کردیم، استابلایزرها قادر هستند ولتاژ شبکه را افزایش یا کاهش دهند. در صورتی که ولتاژ شبکه بیش از حد مجاز باشد، استابلایزر با کاهش جریان، آن را به ولتاژ مطلوب یا ولتاژ مرجع تبدیل می‌کند و در صورت کاهش ولتاژ شبکه، استابلایزر جریان را تا حد مرجع افزایش می‌دهد؛ به این ترتیب دستگاه‌های متصل شده به انواع استابلایزر خانگی، بدون توجه به تغییرات ولتاژ به عملکرد صحیح خود ادامه می‌دهند.

 

نحوه عملکرد استابلایزها

 

در مدار تعبیه شده برای استابلایزرها، ولتاژی به عنوان مرجع یا ولتاژ مطلوب قرار گرفته است. این ولتاژ را می‌توانید در زمان راه‌اندازی دستگاه، بر اساس نیاز خود تنظیم کنید. در کشور ما برق شهری 220 ولت است و معمولا ولتاژ مرجع در استابلایزرها نیز بر روی همین عدد تنظیم می‌شود.

زمانی که اتصال برقرار باشد، استابلایزر جریان ورودی را با جریان مرجع مقایسه می‌کند. در صورتی که این جریان با جریان مرجع اختلاف داشته باشد، استابلایزر توسط ترانس اتوماتیک خود و با استفاده از فرایند القای جریان در سیم‌پیچ، می‌تواند جریان را اصلاح نماید.

 

بهترین استابلایزرهای خانگی

استابلایزرها نیز همانند تمامی تجهیزات برقی دیگر در انواع مدل‌ها ساخته می‌شود. برندهای زیادی نیز اقدام به تولید این محصول کاربردی کرده‌اند. معمولا استابلایزرهای خانگی قیمت مناسبی دارند و تمام افراد قادر به خرید آن هستند. امروزه شرکت‌های زیادی این محصول را تولید می‌کنند که در ادامه 5 مورد از بهترین آن‌ها را بیان می‌کنیم:

 

استابلایزرهای برند فاراتل

شرکت فاراتل ارائه دهنده انواع استابلایزر تک فاز و سه فاز در بهترین کیفیت است. معمولا استابلایزرهای این برند از نوع رله‌ای هستند و می‌توانند از تجهیزات برقی در برابر نوسانات جریان برق محافظت کنند. استابلایزر فاراتل مدل Farapower253 برای انواع دستگاه‌های برقی سه فاز مناسب است.

 

استابلایزرهای برند فاراتل

 

استابلایزر سارا

شرکت سارا تولیدکننده بهترین استابلایزرها در ایران است. تثبیت کننده‌های تولید شده توسط این شرکت از نوع رله‌ای هستند و 3 سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش دارند. این استابلایزرها برای مصارف خانگی و واحدهای تجاری کوچک مناسب است. استابلایزر سارا مدل T127F ظرفیت ۷۰۰ ولت آمپر با دارا بودن نمایشگر LED و بدنه فلزی، بهترین گزینه برای محافظت از کامپیوتر، تلویزیون و سایر لوازم خانگی است.

 

استابلایزرهای برند گلداستار

گلداستار یک شرکت کره‌ای تولیدکننده لوازم برقی است. استابلایزرهای تولید شده توسط این برند، مطابق با استانداردهای کشور ما است و می‌تواند از دستگاه‌ها و لوازم حساس در برابر اختلالات جریان برق، محافظت کند. انواع استابلایزر خانگی گلداستار دارای ضمانت‌نامه کیفیتی و خدمات پس از فروش هستند. استابلایزر گلداستار مدل LG-1P-1.5K-V ظرفیت 1500VA یکی از بهترین انتخاب‌ها برای حفاظت از تجهیزات الکتریکی است.

 

استابلایزرهای امگا

برند امگا یکی از مشهورترین تولیدکنندگان استابلایزر در کره جنوبی است و طیف وسیعی از استابلایزرهای تک فاز و سه فاز را تولید می‌کند. این استابلایزرها می‌توانند، فرایند تثبیت برق شهری را به خوبی انجام دهند و به این ترتیب در جلوگیری از بروز خسارت و افزایش طول عمر دستگاه‌های برقی تاثیرگذار هستند.

استابلایزر امگا مدل OMG-H11-2KVA ظرفیت ۲۰۰۰ ولت آمپر یکی از بهترین استابلایزرهای خانگی است و از یک صفحه نمایش دیجیتال بهره می‌برد. صفحه نمایش دیجیتال این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید به صورت همزمان ولتاژ ورودی و خروجی را مشاهده نمایید.

 

تثبیت کننده‌های خانگی برند امگا

استابلایزرهای برند دلتا

سابقه استفاده از محصولات برند دلتا در کشور ما به 18 سال نیز می‌رسد. انواع استابلایزر خانگی دلتا به دلیل دارا بودن کیفیت بالا جایگاه ویژه‌ای در میان رقبا دارند. این استابلایزرها دارای استاندارد CE اروپا و گواهی‌نامه ISO9001 هستند و به بیش از 56 کشور جهان صادر می‌شوند. استابلایزر دلتا سه فاز STB-33-30KVA گزینه مناسبی برای استفاده در ورودی ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی است.

 

استابلایزر خانگی دیواری

استابلایزرها در مدل‌های دیواری نیز تولید می‌شوند. نصب استابلایزر بر روی دیوار مزایای بسیار زیادی را به همراه دارد. از جمله این مزایا می‌توان به دور نگه داشتن آن از دست کودکان، حفاظت از دستگاه در برابر باران و برف و جلوگیری از آسیب‌های فیزیکی به دستگاه را نام برد.

 

استابلایزر خانگی چیست؟

استابلایزر از واژه‌ای لاتین به معنی تثبیت کننده گرفته شده است. استابلایزرهای خانگی می‌توانند با ثابت نگه داشتن ولتاژ شهری، دستگاه‌های الکترونیکی خانگی را در برابر نوسانات جریان برق، ایمن کنند. این دستگاه‌ها برای بسیاری از تجهیزات الکتریکی حساس به ولتاژ مناسب هستند؛ به همین علت بسیاری از تولیدکنندگان لوازم برقی، استفاده از انواع استابلایزر خانگی را برای محصولات خود الزامی کرده‌اند.

 

استابلایزر لوازم خانگی

به جرات می‌توان گفت تمام تجهیزات برقی خانگی برای عملکرد صحیح خود نیاز به استابلایزر دارند. تثبیت کننده‌های جریان، می‌توانند از گرم شدن بیش از حد لوازم برقی جلوگیری کرده و راندمان کاری آن‌ها را افزایش دهند. از این دستگاه در خانه و برای حفاظت از لوازمی مانند تلویزیون، یخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، کامپیوتر، انواع لوازم برقی آشپزخانه، کولرگازی و… استفاده می‌شود.

 

مزایای استفاده از استابلایزر خانگی چیست؟

استابلایزرها علاوه بر حفاظت از تجهیزات برقی، مزایای گسترده دیگری نیز دارند که در ادامه آن‌ها را بیان خواهیم کرد. در واقع مزایای خرید انواع استابلایزر خانگی، بسیار بیشتر از هزینه پرداختی برای خرید این محصول است. اگر در منزل خود از لوازم برقی زیادی استفاده می‌کنید، حتما برای خرید استابلایزر اقدام کنید.

 

کاهش هزینه برق مصرفی

در دنیای امروز تمامی امور روزمره از طریق لوازم برقی پیش می‌رود. این امر سبب افزایش برق مصرفی و افزایش هزینه پرداختی برای قبض برق منزل می‌شود. یکی از عوامل مؤثر بر افزایش مصرف برق، کاهش و افزایش ولتاژ است. این نوسانات می‌تواند باعث پایین آمدن دور الکتروموتور دستگاه‌های برقی شده و مصرف برق آن‌ها را افزایش دهد. شما می‌توانید با استفاده از انواع استابلایزر خانگی، نوسانات برق شهری را کنترل کرده و از افزایش مصرف برق جلوگیری کنید.

 

جلوگیری از سوختن لوازم برقی

در صورتی که نوسانات جریان برق به صورت مکرر اتفاق بیفتد، می‌تواند سبب سوختن موتور دستگاه‌های الکتریکی حساس شود. اولین نشانه سوختن دستگاه‌ها جرقه زدن و بلند شدن دود از آن است. استابلایزرها با تشخیص به موقع این نوسانات، از دستگاه محافظت می‌کنند.

 

جلوگیری از سوختن لوازم برقی با استفاده از انواع استابلایزر خانگی

 

افزایش امنیت جانی افراد

نوسانات جریان برق می‌توانند، سبب گرم شدن بیش از حد دستگاه‌های برقی، بروز اتصالات کوتاه و ایجاد آتش‌سوزی در آن‌ها شوند. این آتش سوزی علاوه بر آسیب زدن به لوازم برقی، می‌تواند گسترش یافته و جان ساکنین منزل، به خصوص کودکان را به خطر اندازد.

 

افزایش طول عمر دستگاه‌های برقی

یکی از مهم‌ترین مزایای خرید انواع استابلایزر خانگی، کمک به افزایش طول عمر لوازم برقی گران‌قیمت است. نوسانات جریان برق می‌تواند سبب استهلاک لوازم برقی و کوتاه شدن طول عمر آن‌ها شوند. استابلایزرها با جلوگیری از رسیدن این نوسان‌ها به دستگاه، به افزایش عملکرد و طول عمر آن‌ها کمک می‌کنند.

 

محافظت از سیم‌کشی ساختمان‌ها

همان­طور که می‌دانید جریان برق از طریق کابل‌ها و سیم‌کشی‌های موجود در ساختمان عبور کرده و به لوازم برقی می‌رسد. بدیهی است که افزایش و کاهش مداوم جریان برق می‌تواند به این سیم‌ها آسیب زده و حتی منجر به آتش‌سوزی شود. وجود یک استابلایزر مناسب در مسیر جریان برق می‌تواند از این اتفاقات جلوگیری به عمل آورد و از سیم‌کشی ساختمان محافظت کند.

 

کاهش هزینه‌های تعمیر و تعویض وسایل برقی

امروزه و با توجه به افزایش قیمت دلار، قیمت لوازم برقی و قطعات یدکی آن‌ها نیز به شدت افزایش یافته است؛ به همین دلیل خرابی یا سوختن لوازم برقی می‌تواند، خسارت‌های مادی زیادی را به همراه داشته باشد. در این موارد احساس نیاز به یک استابلایزر خانگی بیش از پیش احساس می‌شود.

 

کاهش هزینه ­های تعمیر لوازم برقی

 

حفاظت از اطلاعات مهم

اغلب ما اطلاعات مهم کاری و شخصی خود را در سیستم‌های کامپیوتری ذخیره می‌کنیم. افزایش یا کاهش مداوم جریان برق می‌تواند سبب خرابی کامپیوتر و از دست رفتن تمام این داده‌ها شود. در این موارد می‌توان با استفاده از انواع استابلایزر خانگی، خطر از بین رفتن اطلاعات را به حداقل ممکن رساند.

 

کارکرد استابلایزر خانگی

همان­طور که پیش از این هم بیان کردیم، استابلایزرها قادر به اندازه‌گیری ولتاژ ورودی و تنظیم کردن آن بر اساس ولتاژ مرجع هستند. آن‌ها دارای سیستم هشدار (آلارم) در صورت اضافه بار بوده و می‌توانند، تلفات ناشی از نوسانات ولتاژ را به حداقل ممکن برسانند. علاوه بر این منجر به کارکرد 98 درصدی لوازم و تجهیزات برقی شوند.

 

استابلایزر خانگی چگونه کار می‌کند؟

استابلایزرها می‌توانند، ولتاژهای پایین را تقویت کرده و ولتاژهای بالا را تعدیل کنند، تا ولتاژ ورودی به دستگاه‌های برقی درست همان میزانی باشد که ما نیاز داریم. این کار به وسیله دو عملیات boost (بوست) و buck (باک) انجام می‌شود. در زمانی که جریان برق کاهش داشته باشد، استابلایزر جریان را بوست می‌کند و در صورتی که جریان افزایش پیدا کند، استابلایزر عملیات باک را جهت تنظیم ولتاژ انجام می‌دهد.

 

 نکاتی که هنگام خرید استابلایزر باید به آن توجه کرد

برای خرید انواع استابلایزر خانگی باید در ابتدا به کیفیت دستگاه توجه کرده و آن را از برندهای معتبر خریداری کنید. توجه داشته باشید که استابلایزرها از مهم‌ترین تجهیزات حفاظتی هستند؛ بنابراین باید آن‌ها را از بهترین برندها خریداری کنید. بهتر است، استابلایزر را با قدرت و توان بالا بخرید تا بتوانید از آن برای تمامی لوازم برقی خود استفاده کنید. سایر نکات لازم در زمان خرید استابلایزر به شرح زیر است:

 

مهم‌ترین نکات در زمان خرید استابلایزر

 

  • در هنگام خرید این محصول باید سطح نوسان ولتاژ در منطقه خود را مدنظر قرار دهید. این مورد را می‌توانید با مراجعه به اداره برق شهر خود جویا شوید.
  • قبل از خرید استابلایزر، لازم است توان مورد نیاز خود را محاسبه کرده و بر اساس آن استابلایزر مناسب را انتخاب کنید.
  • در زمان خرید استابلایزر حتما به داشتن ضمانت نامه و خدمات پس از فروش محصول، توجه فرمایید.
  • استابلایزر را از برندهای معتبر داخلی و خارجی خریداری کنید تا از کیفیت آن اطمینان لازم را داشته باشید.
  • استابلایزرها باید بر اساس نوع کاربری خود (خانگی یا صنعتی) خریداری شوند.
  • بهتر است استابلایزری را خریداری کنید که قابلیت نصب بر روی دیوار را داشته باشد.
  • یک استابلایزر خوب دارای سیستم تاخیر در زمان است؛ به این معنی که دستگاه زمان کافی برای متعادل کردن جریان ورودی را داشته باشد.
  • استابلایزرهای خوب دارای نمایشگر دیجیتالی هستند.
  • برخی از لوازم برقی در ساختار داخلی خود دارای استابلایزر هستند؛ بنابراین باید قبل از خرید از این موضوع اطمینان حاصل کنید.
  • توجه کنید که هیچ‌گاه نباید استابلایزری ضعیف‌تر از توان مورد نیاز خود خریداری کنید.

 

سخن پایانی

نوسانات جریان برق اتفاقی انکارناپذیر در طول روز است. این نوسانات آسیب‌های بسیار جدی به تجهیزات برقی وارد می‌کند. استابلایزرها مهم‌ترین تجهیزات حفاظتی ساختمان هستند و می‌توانند به خوبی از لوازم برقی در برابر نوسانات جریان برق محافظت کنند. این محصول را باید از فروشگاه‌های معتبر و دارای خدمات پس از فروش مانند نصب خریداری کنید. فروشگاه اینترنتی ساوالکت ارائه دهنده انواع استابلایزر خانگی و صنعتی در بالاترین رده کیفیتی است.

ما با تکیه بر دانش تخصصی و با استفاده نیروهای انسانی متخصص، انواع خدمات تخصصی و مشاوره‌ای را برای شما مشتریان محترم ارائه می‌دهیم. علاوه بر این شما می‌توانید برای خرید استابلایزر سه فاز، تک فاز و دریافت قیمت دقیق هر کدام از این محصولات با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در تماس باشید.

 

سؤالات متداول

چند نوع استابلایزر داریم؟

استابلایزرها بر اساس کارکرد خود به 3 نوع استابلایزرهای رله‌ای، سروو و استاتیک تقسیم بندی می‌شوند.

 

آیا استابلایزرها همان محافظ‌های برق هستند؟

خیر، محافظ‌های معمولی تنها دارای یک برد الکترونیک هستند که در زمان تغییر ناگهانی ولتاژ، جریان را قطع می‌کنند، اما استابلایزرها جریان را قطع نمی‌کنند بلکه آن را بر حسب ولتاژ مرجع تنظیم می‌کنند.

 

استابلایزر ایرانی بخریم یا خارجی؟

امروزه برندهای معتبر داخلی و خارجی زیادی اقدام به تولید استابلایزر کرده‌اند. استابلایزرهای خارجی قیمت بالایی دارند و ممکن است از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نباشند.

 

استابلایزرها در چه صنایعی مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

استفاده از استابلایزرها تنها به مصارف خانگی محدود نمی‌شود؛ بلکه صنایع زیادی مانند صنایع نظامی، صنایع خم و برش، بیمارستان‌ها، صنایع هوایی، صنعت چاپ و… نیز از این محصول استفاده می‌کنند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.