اسلیپ رینگ سفارشی

اسلیپ رینگ (حلقه لغزان) قطعه‌ای مکانیکی-الکتریکی است که امکان ایجاد اتصال الکتریکی برای تجهیزات و دستگاه‌های دوار را، چه از نوع جریان قدرت و چه از نوع فرمان، فراهم می‌کند. در گذشته، برای ساخت اسلیپ رینگ از صفحات مسی ویژه استفاده می‌شد که در این سیستم زغال‌های کربنی یا مسی نقش انتقال توان بین قسمت ثابت و دوار را بازی می‌کنند.
از مهم‌ترین مشکلات اسلیپ رینگ‌های قدیمی تأثیرپذیری از رطوبت و آلودگی‌هایی مانند گرد و غبار است. همچنین این نوع اسلیپ رینگ‌ ها نویز بسیار بالاتری نسبت به مدل‌های جدید دارند و فقط برای کارهای ساده و کم‌هزینه مناسب هستند، اما اسلیپ رینگ‌های جدید به صورت کپسول‌های بسته طراحی شده‌اند و در برابر رطوبت و گرد و غبار مقاوم هستند. نویز تولید شده در این مدل‌ها کنترل شده و در حد استاندارد است.
برای انتقال جریان الکتریکی از صفحات با لایه نازک نقره، مس با خلوص بالا و در اکثر مواقع از آلیاژ فسفر-برنز و برنج بسته به نیاز و حساسیت کار استفاده می‌شود. نوع دیگری از اسلیپ رینگ‌ها از جیوه، که یک فلز رسانا است، بهره می‌برند. این نوع اسلیپ رینگ‌ها علاوه بر توانایی عبور جریان بالا و نویز بسیار پایین، استهلاک بسیار کمی دارند و در نتیجه طول عمر قطعه به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.
علی رغم گفته های بالا و با پیشرفت تکنولوژی همچنان از اسلیپ رینگ های با تکنولوژی قدیم به واسطه ویژگی های منحصر به فردی از قبیل قابل اتکا و مطمئن بودن، تحمل جریان و حرارت بالا، قابلیت ساخت در تعداد طبقات بالا و … به وفور در صنایع استفاده می‌شود.
برای ساخت اسلیپ رینگ می‌توان از روش ساده حلقه‌های مسی و زغال‌های کربنی استفاده کرد که هم‌اکنون در ایران به صورت تخصصی توسط ساوا الکتریک تولید می‌شوند. این نوع اسلیپ رینگ‌ها برای کاربردهای رباتیک، ضد انفجار و تجهیزات خاصی مانند دوربین‌ها یا اتصالات شبکه و USB مناسب نیستند. در این شرایط، می‌توان از مدل‌های متنوع‌تری با بدنه‌های پلاستیکی، فلزی یا اسلیپ رینگ‌های جیوه‌ای استفاده کرد.

سفارش ساخت

نمونه کار اسلیپ رینگ سفارشی

مراحل سفارش اسلیپ رینگ سفارشی:

در مرحله اول کاربر با توجه به نیاز های کاری و تعداد مصرف کننده های مورد بهره برداری می بایست پاسخ برخی سوالات را مشخص کند.
سوالاتی از قبیل:

  • نوع کاربری اسلیپ رینگ (نوع قدرت / نوع فرمان)
  • تعداد فاز برق مصرفی
  • تعداد طبقات مورد نیاز
  • میزان جریان یا توان مصرفی در هر فاز
  • تعداد دور موتور در هر دقیقه (rpm)

اجزای اسلیپ رینگ:

1. به طور کلی اسلیپ رینگ ها از چهار بخش اصلی تشکیل می شوند که در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم:

– لوله اصلی : این لوله به عنوان پایه و اسکلت اولیه اسلیپ رینگ دارای دو وظیفه می‌باشد:
– جمع آوری طبقات و عایق ها در کنار یکدیگر به عنوان یک مجموعه واحد
– کمک به قرارگیری صحیح اسلیپ رینگ روی شفت یا قسمت دوار موتور یا ژنراتور
2. صفحات هادی: این صفحات با استفاده از دستگاه های ماشین کاری فرم داده شده و به شکل حلقه های دایره شکل طراحی می‌شوند. هنگام استفاده و در تماس با ذغال یا جاروبک های ثابت دائما در حال چرخش بوده و همواره ارتباط بین بخش ثابت و دوار را فراهم می آورند.
3. فیبر های استخوانی عایق: نکته مهم در ساخت اسلیپ رینگ های سفارشی رعایت فاصله عایقی بین طبقات با یکدیگر است چرا که ایجاد کوچکترین اتصال بین طبقات باعث بروز مشکلات و خطرات جبران ناپذیر مالی و جانی خواهد شد. در نتیجه عایق بندی درست توسط این فیبر های استخوانی از اهمیت بالایی برخوردار است.
4. پیچ یا تسمه خروجی: این اجزا جهت دریافت و بهره برداری از توان خروجی استفاده میشوند.

اسلیپ رینگ

در انتخاب و خرید اسلیپ رینگ سفارشی، موارد زیر را درنظر بگیرید:

حال که با قسمت های تشکیل دهنده اسلیپ رینگ ها آشنا شدیم بهتر است نکاتی را به منظور سهولت در ثبت سفارش و انتخاب اسلیپ رینگ مورد نیاز در نظر بگیریم.
پس از مشخص شدن نوع نیاز کاربر، باید مطابق با محل قرارگیری و استفاده اسلیپ رینگ ابعاد اجزای تشکیل دهنده را مشخص کنیم.

  • قطر داخلی لوله اسلیپ رینگ که بسته به قطر شفت دستگاه انتخاب می‌شود.
  • عرض طبقات هادی و قطر پیچ های خروجی که با توجه به میزان جریان عبوری از هر طبقه مشخص می‌شود.
  • ارتفاع اسلیپ رینگ که با توجه به عواملی مانند عرض رینگ ها و فواصل بین آن ها به راحتی قابل محاسبه است.

شما می‌توانید با مراجعه به بخش نمونه کار های ساخته شده تصمیم گیری بهتری در انتخاب خود داشته باشید.

لازم به ذکر است که برای کارآمدتر شدن هرچه بهتر اسلیپ رینگ سفارشی نکات جزئی تری هم وجود دارد که می‌توانید با استفاده از فرم راهنمای زیر به راحتی سفارش خود را ثبت کرده و از قیمت و زمان تحویل درخواست خود مطلع شوید.