مجله خبری

استابلایزر استاتیک چیست؟

استابلایزر استاتیک چیست

استابلایزر استاتیک جزو جدیدترین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های استابلایزر در جهان محسوب می‌شود که با داشتن ویژگی‌های فوق العاده و عمر بالا توانسته مورد محبوبیت افراد زیادی قرار گیرد و استفاده از آن در سراسر نقاط جهان گسترش یابد. حال سوال این است که استابلایزر استاتیک چیست؟ کاربرد استابلایزر استاتیک چیست؟ در این مقاله قصد داریم به صورت کامل با استابلایزر استاتیک به همراه کاربرد و مزایا آشنا شویم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

 

آشنایی با استابلایزر استاتیک

همان طور که می‌دانید تمامی لوازم و تجهیزات الکتریکی که در منازل، کارخانه ها، اداره‌ها و… وجود دارند و از برق شهری استفاده می‌کنند، دارای طیف وسیعی از ولتاژها هستند. اگر این وسایل بیشتر از مقدار تعیین شده ولتاژ دریافت کنند با قطع و وصل شدن دستگاه و در نهایت سوختن و از کار افتادن مواجه خواهید شد. این امر در کشور ما یعنی ایران که همواره با نوسانات شدید برق شهری و قطع و وصل ناگهانی آن روبه‌رو هستیم، امری خطرناک است؛ زیرا نوسانات برق موجب کاهش یا افزایش ولتاژ می‌شود و به لوازم الکتریکی آسیب جدی وارد می‌کند.

استابلایزر یکی از بهترین محصولات برای جلوگیری از آسیب به تجهیزات الکتریکی است. این محصول سبب ثبات برق شهری می‌شود و با جلوگیری از قطع و وصل شدن برق ولتاژ لوازم الکتریکی را ثابت نگه می‌دارد.

 

مزایای استابلایزر استاتیک

استابلایزر استاتیک جزو جدیدترین‌های بازار است که نسبت به مدل‌های دیگر کیفیت بهتری به همراه طول عمر مفید دارد. اما مزایای استابلایزر استاتیک چیست؟ در این قسمت با مزایای این وسیله کاربردی برای استفاده آشنا می‌شویم. یکی از مزیت‌های مهم این کالا کاهش مصرف برق است.

به عنوان مثال در بسیاری از زمان‌ها افت ولتاژ برق شهری سبب می‌شود که موتور دسگاه راندمان پایینی داشته باشد، در این زمان گرما افزایش پیدا می‌کند و برق بیشتری مصرف شود. اما استابلایزر استاتیک نه تنها سبب افزایش مصرف انرژی نمی‌شود، بلکه به کاهش آن نیز کمک می‌کند.

دیگر مزیت مهم استابلایزر استاتیک ثابت کردن جریان برق شهری است که از نوسانات برق و آسیب به دستگاه‌های الکتریکی جلوگیری می‌کند. برای ساخت این کالا از قطعات الکتریکی به جای قطعات متحرک استفاده شده است که سبب افزایش کیفیت و کارایی دستگاه می‌شود. همچنین این دستگاه از نظر اندازه نسبت به دیگر مدل‌ها دارای اندازه کوچک‌تر و وزن کمتری است.

یکی دیگر از مزیت‌های مهم این کالا قیمت مقرون به صرفه‌تر آن نسبت به سایر مدل‌های استابلایزر در بازار است که نگهداری از آن نیز هزینه کمتری دارد و همین مزیت یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت استابلایزر در بین افراد شده است. دقت و سرعت عمل بالا نیز از دیگر مزیت‌های مهم استابلایزر استاتیک است که با سرعت بالا و دقت کافی ولتاژ برق را تنظیم می‌کند.

 

مزایای استابلایزر استاتیک

 

کاربردهای مختلف استابلایزر استاتیک

استابلایزر وسیله‌ای است که ولتاژ برق را تنظیم می‌کند و در صورت نوسانات برق و افت ولتاژ سریعا این امر را تشخیص می‌کند و نوسانات را رفع می‌کند و برق سالم را برای استفاده لوازم خانگی و الکتریکی در اختیار شما قرار می‌دهد. استابلایزر استاتیک برای برق شهری تک فاز و سه فاز مناسب است و بدون ایجاد کمترین سروصدا ولتاژ برق را تنظیم می‌کند. در ادامه با کاربردهای استابلایزر تک فاز و سه فاز آشنا می‌شویم.

استابلایزر تک فاز اغلب برای استفاده در منازل و اداره‌ها برای محافظت از لوازم خانگی مانند یخچال، لباسشویی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول دارای راندمان بالایی است و هر گونه مشکل در شبکه برق را رفع می‌کند تا به لوازم خانگی آسیب وارد نشود. با استفاده از این استابلایزر به کاهش مصرف برق، کاهش استهلاک لوازم خانگی و کاهش هزینه تعمیرات کمک خواهید کرد. استابلایزر تک فاز از لوازم خانگی شما در برابر نوسانات برق در اثر رعد و برق، پرش ناگهانی برق و… محافظت می‌کند.

کاربرد استابلایزر سه فاز برای مراکز صنعتی و کارخانجات تولید محصولات است که ولتاژ برق را در این مکان‌ها تثبیت می‌کند و از صدمه به دستگاه‌ها و ماشین آلات برقی جلوگیری به عمل می‌آورد. استابلایزر سه فاز به نام استابلایزر صنعتی نیز شناخته می‌شود که علاوه بر کارخانه‌های صنعتی برای بیمارستان‌ها و تثبیت برق دستگاه‌هایی مانند سی تی اسکن، ام آر آی و… نیز کاربرد دارد.

به صورت کلی استابلایزر استاتیک برای محافظت از تجهیزات پزشکی، تجهیزات روشنایی، دستگاه‌های برش، دستگاه‌های چاپ و بسته بندی، آسانسور و پله برقی، پمپ‌های آب، یخچال، تلویزیون، لباسشویی و کولر گازی کاربرد دارد.

 

کاربرد استابلایزر استاتیک

 

بخش‌های تشکیل دهنده استابلایزر استاتیک

مهم‌ترین قطعاتی تشکیل دهنده استابلایزر استاتیک؛ ترانزیستور‌ای جی بی‌تی و برد کنترل دی اس س نام دارند که کارایی و کیفیت دستگاه را نسبت به دیگر مدل‌ها افزایش داده است. در این بخش توضیحات مختصری را درباره هر یک بیان خواهیم کرد:

 

ترانزیستور‌ای جی بی‌تی

ترانزیستور‌ای جی بی‌تی به کنترل کننده DSP و سیم پیچ ترانس افزاینده و کاهنده متصل است. این قطعه برای تولید ولتاژ مورد نیاز دستگاه به روش مدولاسیون کاربرد دارد.

 

برد کنترل DSP

این قطعه به عنوان پردازشگر سیگنال عمل می‌کند و با استفاده از سنسور همواره مقدار ولتاژ وروی، ولتاژ خروجی، جریان خروجی و جریان IGBT را اندازه گیری می‌کند.

 

کاربردهای مختلف استابلایزر استاتیک

 

روش کار استابلایزر استاتیک چگونه است؟

استابلایزر استاتیک با قرار دادن یک ترانس در مسیر جریان، برق را تقویت کرده و زمان نیاز جریان پایین برق را به جریان بالا و جریان بالا را به جریان پایین تبدیل می‌کند. این تبدیل با هدف این است که دستگاه مورد نظر با توجه به ظرفیت خود ولتاژ مورد نیاز را دریافت کند و در اثر افزایش یا کاهش ناگهانی ولتاژ صدامه‌ای نبیند. در این قسمت مراحل کار استابلایزر را مطرح می‌کنیم. مراحل کار استابلایزر استاتیک:

  1. در مرحله اول استابلایزر میزان ولتاژ برق ورودی را اندازه می‌کنید و به عنوان اطلاعات ورودی به دستگاه می‌دهد.
  2. در مرحله دوم استابلایزر بررسی می‌کند که ولتاژ برق به محدوده مناسب و ایمن برای دستگاه رسیده است یا خیر اگر ولتاژ برق در محدوده معین نباشد، دستگاه استابلایزر با توجه به امکاناتی که دارد ولتاژ خروجی را به محدوده معین می‌رساند.
  3. در مرحله آخر پس از اینکه استابلایزر ولتاژ را به محدوده مشخص رساند، برق را به تجهیزات متصل انتقال می‌دهد.

 

بهترین انواع استابلایزر استاتیک

استابلایزر استاتیک مانند هر وسیله‌ای دیگری توسط کارخانه‌های زیادی به تولید می‌رسد که از نظر برند، کیفیت و ویژگی‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. اما بهترین مدل‌های استابلایزر استاتیک چیست؟ از بهترین استابلایزرهای استاتیک می‌توان استابلایزر فارکس، استابلایزر استاتیک مکلسان، استابلایزر استاتیک زیمنس و استابلایزر استاتیک پرنیک را نام برد.

بهترین انواع استابلایزر استاتیک

 

عوامل موثر در قیمت استابلایزر استاتیک

قیمت استابلایزر در سطح بازار فروش ثابت نیست و تحت تاثیر عوامل مختلفی تعیین و مشخص می‌شود. مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت استابلایزر عبارتند از:

 

توان استابلایزر

قدرت و توان استابلایزر باید پاسخگوی تجهیزات متصل به آن باشد. از همین جهت برای کارخانه‌های صنعتی باد استابلایزر با توان آمپر بالا خریداری شود و مسلما هر استابلایزری که توان و قدرت بیشتری داشته باشید به تناسب قیمت گران‌تری نیز خواهد داشت.

 

مدل تک فاز یا سه فاز

استابلایزر استاتیک دارای دو مدل تک فاز و سه فاز است که از نظر قیمت با یکدیگر متفاوت هستند. مدل تک فاز برای مصارف خانگی و اداره‌جات مناسب است که نسبت به مدل سه فاز توانایی پایین‌تری دارد به همین دلیل قیمت آن نیز ارزن‌تر است و مدل سه فاز که توانایی بالایی دارد و برای کارخانه‌های صنعتی مناسب است، قیمت بالاتری دارد.

 

کیفیت مدار کنترلی

مدار کنترلی در کارایی دستگاه نقش پررنگی دارد و به میزانی که مدار کنترلی تکنولوژی به‌روزتری داشته باشد، قیمت بالاتری نیز خواهد داشت.

 

عوامل موثر در قیمت استابلایزر استاتیک

 

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی سوال استابلایزر استاتیک چیست پرداختیم و این محصول را به همراه ویژگی‌ها و کاربردهایی که دارد شناختیم. از استابلایزر استاتیک برای محافظت از لوازم و تجهیزات الکتریکی می‌توانید استفاده کنید و طول عمر تجهیزات را افزایش دهید. اگر قصد خرید این کالا را دارید، می‌توانید با شماره‌های مندرج در همین صفحه تماس بگیرید و ضمن اطلاع از قیمت در صورت تمایل سفارش دهید.

 

سوالات متداول

انواع استابلایزر استاتیک از نظر ولتاژ برق ورودی را نام ببرید؟

استابلایزر تک فاز که برای مصارف خانگی و استابلایزر سه فاز که برای مصارف صنعتی کاربرد دارند.

 

آیا از استابلایزر استاتیک به عنوان محافظ برق در منازل می‌توان استفاده کرد؟

خیر. استابلایزر استاتیک وظیفه تنظیم ولتاژ برق ورودی به تجهیزات را دارد و با محافظ برق دستگاه‌ها کاملا متفاوت است.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.