مجله خبری

کاربرد ذغال صنعتی در الکتروموتور

کاربرد زغال الکتریکی در الکتروموتور

ذغال الکتریکی و صنعتی از اجزای بسیار مهم در موتورهای الکتریکی و ژنراتورها بوده و نقشی ضروری در عملکرد بهینه دستگاه‌ها دارد. این محصول با مرور زمان از بین می‌رود و لازم است با مشاهده نشانه‌هایی نظیر جرقه زدن، اقدام به تعویض آن کنید. شناخت کاربرد ذغال صنعتی در الکتروموتور و انواع مختلف آن باعث می‌شود که بهترین انتخاب را متناسب با نیاز دستگاه خود داشته باشید و از طول عمر بالا و عملکرد درست آن مطمئن شوید.

وظیفه اصلی ذغال‌های صنعتی انتقال جریان الکتریکی در قسمت‌های مختلف موتور است و جریان را از خود عبور می‌دهد تا قطعه بتواند به درستی کار کند و آسیبی به موتور وارد نشود. برای اینکه بتوانید کاربردهای اساسی ذغال صنعتی را در موتورهای الکتریکی بشناسید، پیشنهاد می‌کنیم که تا انتها با ما همراه شوید و اطلاعاتی کامل در مورد مهم‌ترین قطعات موتورهای الکتریکی به دست آورید.

کاربرد زغال صنعتی در موتورهای الکتریکی

موتورهای الکتریکی دارای قسمت‌های ثابت (استاتور) و دوار (روتور) هستند. در زمان چرخش قسمت دوار جدا شده و پس از یک دور چرخش دیگر حرکت نمی‌کند. برای اینکه انتقال جریان در موتور به درستی انجام شود، نیاز به یک قطعه حیاتی وجود دارد تا بتواند بدون آسیب‌ وظیفه خود را انجام دهد. گرافیت‌ها به‌ عنوان نافلزات نرم گزینه‌های ایده‌آلی برای انتقال جریان به موتور هستند.

کاربرد زغال صنعتی در موتورهای الکتریکی

بنابراین مهم‌ترین کاربرد ذغال صنعتی در الکتروموتور انتقال جریان الکتریسیته بین قطعات موتور است، چرا که این ذغال نافلزی مناسب برای استفاده در وسایل برقی بوده و رسانای جریان الکتریسیته به حساب می‌آید.

ذغال صنعتی (الکتریکی) چیست؟

ذغال صنعتی یکی از اجزای مهم و اساسی موتورهای الکتریکی است که معمولاً از جنس مس یا کربن ساخته شده و با نام‌های برس کربنی، کربن براش، جاروبک و ذغال برقی شناخته می‌شود. این قطعه ضروری جریان الکتریکی را در بخش‌های مختلف موتور منتقل می‌کند. از ویژگی‌های برجسته این قطعه می‌توان به بخش نرم آن اشاره کرد که از آسیب وارده به موتور جلوگیری می‌کند و با مرور زمان و کارکرد موتور فرسوده شده و در نهایت تمام می‌شود.

ذغال صنعتی (الکتریکی) چیست؟

کاربرد ذغال صنعتی در الکتروموتور انتقال جریان الکتریکی در بین بخش‌های متحرک، کلکتور و اسلیپ رینگ است. این قطعات حیاتی را با توجه به نیازهای گوناگون و شرایط مختلف با مواد اولیه متفاوتی می‌سازند. تنوع مواد اولیه و همچنین سختی‌های مختلف باعث شده است که ذغال‌های صنعتی عملکرد فوق‌العاده‌ای را در انتقال جریان از خود بروز دهند.

جاروبک در موتور چیست؟

ذغال‌های الکتریکی با نام جاروبک نیز شناخته می‌شوند و در ژنراتورها و موتورهای الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربرد ذغال صنعتی در الکتروموتور و وظیفه این قطعه انتقال جریان الکتریکی به قسمت چرخان موتور از قسمت ثابت آن است. تعداد جاروبک‌هایی که به‌ عنوان رسانای الکتریکی در موتورها به کار‌ می‌روند، بسته به کلاف‌های موتور متفاوت بوده و برای نوع چهار قطبی الکتروموتور چهار ذغال است، اما در الکتروموتور نوع دو قطبی تعداد ذغال دو عدد خواهد بود.

جاروبک در موتور چیست؟

کاربرد ذغال صنعتی در الکتروموتور

برای اینکه الکتروموتورها راه‌اندازی شوند، لازم است از قطعاتی برای انتقال جریان استفاده کنید. ذغال‌های گرافیتی در برخی از موتورهای AC و موتورهای DC به کار می‌روند تا راندمان دستگاه بهبود یابد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای ذغال‌های گرافیتی استفاده در ژنراتورهای نیروگاه است تا جریان الکتریکی را به قسمت استوانه‌ای منتقل کرده و سیم‌پیچ روی موتور که تا 1500 آمپر جریان دارد، باعث ایجاد آهنربای الکتریکی ‌شود و درنهایت ژنراتور اقدام به تولید برق ‌کند. این جریان به واسطه اسلیپ رینگ‌ها و ذغال صنعتی به سیم‌پیچ منتقل می‌شود. در ادامه مهم‌ترین کاربرد ذغال صنعتی در الکتروموتور را آورده‌ایم که شامل موارد زیر هستند:

  • قطارهای سریع‌السیر

الکتریسیته ساکن قطار بایستی به زمین منتقل شود تا آسیبی به بلبرینگ و قطعات مختلف نرسد. در این شرایط ذغال صنعتی با انتقال الکتریسیته از هرگونه صدمه‌ای جلوگیری می‌کند.

  • صنعت خودروسازی

یکی از اساسی‌ترین موارد استفاده از ذغال‌های صنعتی، خودروسازی است که در قسمت‌های مهمی مانند استارت، شیشه‌برقی، دینام و… به کار می‌روند.

کاربرد ذغال صنعتی در الکتروموتور

  • نقش روان‌کننده

ذغال‌های صنعتی دارای خاصیت سایشی مناسبی هستند؛ به همین دلیل می‌توانند در محیط‌های حساس به ‌عنوان روان‌کننده عمل کرده و نقش حفاظتی از سیستم‌های صنعتی را داشته باشند.

  • وسیله‌های خانگی

در لوازم خانگی مانند لباسشویی، موتور یخچال، آبمیوه‌گیری، چرخ‌گوشت، سشوار، جاروبرقی و… از ذغال‌های صنعتی استفاده می‌شود.

از دیگر موارد استفاده می‌توان به توربین‌های بادی و آبی، نساجی، صنایع نظامی، تولید سیمان، صنایع فولاد، صنایع تولید مواد غذایی، بسته‌بندی و… اشاره کرد.

اهمیت جنس ذغال صنعتی

جنس مواد اولیه به‌ کار رفته در تولید ذغال صنعتی رابطه‌ مستقیمی با انتقال جریان چگالی، مقاومت الکتریکی، سختی و… دارد. در صورتی ‌که جنس نامناسبی را برای الکتروموتور انتخاب کنید، ممکن است آسیب جدی به موتور وارد شود. ذغال‌ های گرافیتی جریان 12 آمپر بر سانتی‌متر را انتقال می‌دهند، در حالی ‌که ذغال‌های فلزی امکان انتقال 14 تا 40 آمپر را فراهم می‌کنند؛ در همین راستا اگر در دستگاهی به‌ جای استفاده از ذغال فلزی از ذغال گرافیت استفاده شود، عملکرد و بازدهی مناسبی نخواهد داشت.

اهمیت جنس ذغال صنعتی

کاربرد ذغال صنعتی در الکتروموتور با توجه به جنس ذغال مشخص می‌شود، چرا که این قطعه مهم از ترکیبات مختلفی مانند رزین، نقره، گرافیت، مس و… تولید شده و درجه سختی و نرمی، میزان هدایت برق و چگالی متفاوتی دارد. برای انتخاب جنس مناسب قطعه به قدرت موتور، کارکرد، دور موتور، توان بازدهی و… توجه می‌کنند. همچنین، انتخاب جنس مناسب ذغال رابطه مستقیمی با هزینه تعمیرات دارد. انتخاب اشتباه باعث ایجاد آسیب‌های جدی در جاذغالی، میله‌های شفت، کموتاتور، عایق داخلی و… می‌شود؛ در نتیجه قدرت خروجی و راندمان کاهش می‌یابد.

جمع بندی

موتورهای الکتریکی برای اینکه بتوانند عملکرد خود را به درستی انجام دهند، نیاز به قطعه‌ای برای انتقال جریان از قسمت ثابت به قسمت متحرک موتور دارند. ذغال صنعتی به ‌عنوان رسانای الکتریکی وظیفه انتقال جریان الکتریکی را در موتور انجام می‌دهد. این قطعه نرم بوده و هیچ‌گونه آسیبی به موتور وارد نمی‌کند. کاربرد ذغال صنعتی در الکتروموتور بسیار گسترده است. جاروبک‌ یا همان ذغال‌های صنعتی در صنایع مختلفی مانند نساجی، خودروسازی، لوازم الکترونیکی و خانگی مانند یخچال، آبمیوه‌گیری و… کاربرد دارند.

قابل ذکر است که ذغال‌های صنعتی از جنس‌های متفاوتی ساخته می‌شوند تا بتوانند متناسب با نیاز کاربری در دستگاه‌های گوناگون به کار روند. این قطعات حیاتی به دلیل نقش مهمی که در الکتروموتورها دارند باید از فروشگاه‌های معتبری خریداری شوند تا دستگاه‌ها عملکرد مناسبی را ارائه دهند. فروشگاه ساوا الکتریک به ‌عنوان یکی از برترین فروشگاه‌های عرضه‌کننده قطعات الکتریکی امکان خرید این محصولات را با کیفیت بالا و ضمانت‌نامه اصالت کالا فراهم کرده است. برای خرید ذغال صنعتی به قسمت دسته‌بندی محصولات در بالای صفحه مراجعه کنید.

سوالات متداول

  • کاربرد ذغال صنعتی در الکتروموتور چیست؟

این قطعه حیاتی برای انتقال جریان الکتریکی به قسمت چرخشی موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد این قطعه در خودروسازی، نساجی، لوازم خانگی و… است.

  • اهمیت جنس ذغال صنعتی در الکتروموتور چیست؟

جنس مختلف ذغال باعث ایجاد تفاوت‌هایی در چگالی، سختی، میزان هدایت برق و… می‌شود و رابطه مستقیمی با هزینه نگهداری و تعمیرات دارد.

  • چرا ذغال صنعتی را از ساوا الکتریک خریداری کنیم؟

این مجموعه با نیروی متخصص در زمینه برق تشکیل شده است تا قبل از خرید با کارشناسان مشاوره کرده و محصولاتی اورجینال را به همراه ضمانت‌نامه اصالت کالا در زمانی کوتاه تحویل بگیرید.

بیشتر بخوانید:

کاربرد ذغال در ابزارهای برقی چیست؟

زغال جوش چیست و چه کاربردی دارد؟

تفاوت ذغال مسی (متال دار) و ذغال گرافیتی (ذغال کربنی)

ذغال صنعتی چیست؟ با انواع زغال صنعتی و عملکرد آن آشنا شوید

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.