مجله خبری

مقایسه استابلایزر رله‌ای و سروو موتوری

مقایسه استابلایزر رله‌ای و سروو موتوری

استابلایزر رله‌ای و سروو موتوری را می‌توان جزو دو نوع از اصلی‌ترین انواع استابلایزرهای ولتاژ دانست. اگرچه این دو دستگاه کارکرد یکسانی داشته و وظیفه ثابت نگه داشتن ولتاژ ورودی به دستگاه الکتریکی را برعهده دارند؛ اما با این حال تفاوت‌هایی نیز میان آن‌ها وجود دارد.

این تفاوت‌ها سبب شده است تا سروو موتوری همواره کاربرد بیشتری داشته باشد و افرادی که نیازمند خرید استابلایزر هستند از این نوع محصول به صورت گسترده‌تری استقبال کنند. در این مقاله قصد داریم در مورد مقایسه استابلایزر رله‌ای و سروو موتوری صحبت کنیم، به شما پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی با استابلایزر رله‌ای

برای اینکه بتوانیم تفاوت استابلایزر رله‌ای و سروو موتوری را مورد بررسی قرار دهیم، لازم است تا هر یک از انواع این محصول را به خوبی بشناسم. دستگاه استابلایزر رله‌ای جزو یکی از بهترین و شناخته شده‌ترین نوع استابلایزرها به حساب می‌آید. نام‌گذاری استابلایزر رله‌ای بر اساس تکونولوژی ساخت آن صورت گرفته است. کلیدهای رله‌ای جزو یکی از قطعاتی هستند که در تولید این نوع دستگاه استابلایزر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دستگاه استابلایزر رله‌ای برای اینکه بتواند کنترل ولتاژ را به خوبی انجام دهد و آن را به درستی اصلاح کند، از کلیدهای رله‌ای کمک می‌گیرد. کلیدهای رله‌ای در این دستگاه زمانی شروع به کار می‌کنند که جریان برق وارد دستگاه می‌شود.

متخصصان معتقد هستند که دستگاه‌های استابلایزر رله‌ای، اصلاح جریان برق را به صورت پله‌ای انجام می‌دهند؛ در حقیقت کلیدهای رله‌ای همان پله‌ها هستند که هریک از آن‌ها می‌توانند جریان برق را تا ۲۰ ولت اصلاح کنند. اینکه کدام یک و چه تعداد از کلیدهای رله‌ای در دستگاه شروع به فعالیت می‌کنند، به مدار داخلی دستگاه بستگی دارد.

در حقیقت می‌توان گفت این نوع استابلایزر یک ساختار بسیار ساده دارد، این موضوع نیز موجب شده است تا استفاده از این نوع دستگاه بسیار راحت باشد و بتوان از در محیط‌های مختلف همچون اداره و یا خانه استفاده کرد.

آشنایی با استابلایزر رله‌ای

آشنایی با استابلایزر سروو موتوری

استابلایزر سروو موتوری درست در نقطه مقابل استابلایزر رله‌ای قرار دارد. این نوع دستگاه استابلایزر همواره ساختار پیچیده‌ای دارد و به همین دلیل استفاده از آن در واقع کار چندان راحتی نیست. در این نوع دستگاه از یک نوع سیستم به نام تثبیت کننده سروو استفاده شده است. بی‌شک می‌توان گفت تمامی امکانات و قابلیت‌ها و همچنین مزایایی را که این دستگاه در اختیار ما قرار می‌دهد را مدیون موتور سروو هستیم.

در واقع، موتور سروو جزو یکی از قطعات اصلی این محصول به حساب می‌آید. موتور سروو با یک بخش دیگر در دستگاه به نام میکروکنترلر هماهنگی و ارتباط مستقیمی دارد. زمانی که ولتاژ برق به دستگاه وارد می‌شود، میکروکنترلر شروع به فعالیت می‌کند و دستورهای لازم را به بخش موتور سروو می‌فرستد. موتور دستگاه نیز کنترل افت و یا افزایش ولتاژ را با استفاده از کاهش و یا افزایش دور ترانس داخلی انجام می‌دهد.

این دستگاه استابلایزر همواره دارای مزایای متعددی است و نمی‌توان عیب خاصی را برای آن مطرح کرد. البته توجه داشته باشید که هزینه تهیه این نوع محصول همواره بسیار زیاد است و این مورد را می‌توان یکی از مشکلات تهیه آن دانست. از مزایای بسیار خوب این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در این نوع دستگاه، سطح دقت و توجه بسیار بالا اسو و احتمال خطای آن به طور متوسط ۱ درصد است.
  • این دستگاه توانایی آن را دارد که ولتاژ خروجی برای دستگاه‌های الکتریکی را بر روی یک واحد مشخص شده تنظیم نماید.
  • این نوع محصول از ظرفیت بسیار بالایی برخودار است و از آن می‌توان برای انجام کارهای سنگین صنعتی استفاده نمود.

 

آشنایی با استابلایزر سروو موتوری

عملکرد استابلایزر رله‌ای چگونه است؟

دستگاه استابلایزر رله‌ای، با استفاده از دو با چند سیم پیچ و توسط القای الکتریکی در سیستم متناوب، انرژی الکتریکی را از یک مدار به مدار دیگر منتقل می‌کند و قادر است تا ولتاژ کم را به ولتاژ بیشتر و برعکس تبدیل کند.

جریان جاری در مدار ابن نوع دستگاه، سبب ایجاد یک میدان مغناطیسی در محوطه سیم پیچ اولیه می‌شود. این میدان مغناطیسی در نوبت خود، سبب ایجاد یک ولتاژ در اطراف مدار دوم می‌شود که با افزودن یک بار به مدار دوم، این ولتاژ توانایی آن را پیدا می‌کند تا یک جریان را در ثانیه به وجود آورد.

در دستگاه استابلایزر به همان صورت الکتریکی باقی می‌ماند و فرکانس آن دچار تغییر نمی‌شود و تنها مقدار ولتاژ جریان اولیه و دوم متفاوت خواهد بود. سیستم میکروکنترلری در تصحیح و تثبیت ولتاژ خروجی تمامی دستگاه‌های استابلایزر رله‌ای به این شکل عمل می‌کند.

عملکرد استابلایزر رله‌ای چگونه است؟

عملکرد استابلایزر سروو موتوری چگونه است؟

استابلایزر سروو موتوری از پیشرفته‌ترین و نوین‌ترین ساختار دستگاه‌های استابلایزر برخوردار است که برای جبران نوسان ولتاژ مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم داخلی این دستگاه بار مصرفی روی واریاک را اندازه گیری کرده و پس از آن با استفاده از میکروپروسسوری، میزان تغییرات ولتاژ ورودی به ناحیه گردش سروو موتور را توسط گشتاورسنج محاسبه می‌کند.

پس از آن، طبق تغییرات RMS ولتاژ ورودی و همچنین نمونه برداری از ولتاژهای خروجی به سروو موتور فرمان می‌دهد تا گردش با میزان سرعت ۴۰ ولت در ثانیه و با فیدبک کامل صورت گیرد. این اقدام موجب کنترل شکل موح به صورت ۱۰۰٪ پیوسته و به صورت کاملا خطی به همراه راندمان ۹۸٪ می‌شود.

تفاوت استابلایزر رله‌ای و سروو موتوری چیست؟

جهت آشنایی با تفاوت استابلایزر رله‌ای و سروو موتوری بهتر است بدانید که این دو نوع دستگاه همواره مزایای مختلفی دارند. دستگاه سرو موتور نسبت به رله‌ای همواره امکانات بیشتری را فراهم می‌کند. در ادامه می‌توانید دریابید که تفاوت استابلایزر رله‌ای و سروو موتوری چیست؟

  • دستگاه استابلایزر سروو موتور در مقایسه با اتواع رله‌ای همواره تنظیم ولتاژ بهتری را انجام می‌دهد. با بهره گیری از این نوع از تثبیت کننده‌های ولتاژ همیشه مطمئن هستید که ولتاژ خروجی بر روی ۲۲۰ وات به صورت ثابت قرار دارد.
  • استابلایزر سروو موتوری از پاسخ‌گویی سریع‌تری برخوردار است. این نوع دستگاه به انحراف ولتاژ +/- ۱٪ در کمتر از یک ثانیه پاسخ داده و آن را اصلاح می‌کند.
  • استابلایزر سروو موتور تنها نوع تثبیت کننده‌ه ولتاژی است که در برق تک فاز و سه فاز کابرد دارد.
  • استابلایزر سروو موتور در مقایسه با انواع رله‌ای همراه دوام بیشتری دارند و قابل اعتمادتر هستند.
  • AVRا‌های سروو موتوری از قیمت بالایی برخوردار هستند، چراکه خود دستگاه سروو موتور نیز در مقایسه با قطعات انواع دستگاه رله‌ای، قیمت بیشتری دارند.
  • تنظیم سروو موتوری نسبت به رله‌ای همواره دشوارتر است و لازم است تا توسط یک شخص ماهر انجام شود.
  • استابلایزر سروو موتور به رسیدگی دوره‌ای بیشتری نسبت به دستگاه دیگر نیاز دارد.

در جدول زیر به مقایسه استابلایزر رله‌ای و سروو موتوری پرداخته‌ایم.

استابلایزر سروو موتوریاستابلایزر رله‌ای
قابل استفاده در کنترل سطح ولتاژقابل استفاده در کنترل سطح ولتاژ
دقت پایین در میزان ولتاژ ورودیدقت بالاتر در میزان ولتاژ ورودی
کیفیت متوسط در ولتاژ خروجیکیفیت‌ عالی در ولتاژ خروجی
قابل استفاده در توان‌های کمقابل استفاده در توان‌های بیشتر از ۱ آمپر
قیمت مناسبقیمت بالا
سطح حفاظتی پایین‌ترسژح حفاظتی بیشتر
قابل استفاده برای وسایل برقی کوچکقابل استفاده برای وسایل خانگی و صنعتی

طول عمر استابلایزر رله‌ای و سرووموتوری چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

در بررسی تفاوت استابلایزر سروو موتوری و رله‌ای لازم است تا طول عمر این دو دستگاه را نیز بایکدیگر مقایسه کنیم. ممکن است که شما نیز از خود بپرسید که طول عمر کدام یک از ابن دستگاه‌ها همواره بیشتر است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که استابلایزرهای سروو موتور میزان دقت و توجه بالایی دارند و کنترل ولتاژ بالایی را انجام می‌دهند. همین موضوع سبب شده است تا استابلایزر سروو موتوری نسبت به نوع رله‌ای طول عمری کمتری داشته باشد. به شما پیشنهاد می‌کنیم که در مقایسه استابلایزر رله‌ای و سروو موتوری به این مورد نیز دقت و توجه داشته باشید.

طول عمر استابلایزر رله‌ای و سرووموتوری چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

نتیجه گیری

استابلایزرها از محصولات بسیار کاربردی در دنیای امروز به حساب می‌آیند. استابلایزرهای سروو موتور و رله‌ای دو نوع از بهترین انواع این محصول هستند. به طور معمول اکثر افراد در هنگام خرید استابلایزر مناسب، بر سر دوراهی قرار می‌گیرند و نمی‌دانند که باید کدامیک از این نوع محصولات را خریداری کنند.

مقایسه استابلایزر رله‌ای و سروو موتوری به شما کمک می‌کند تا بتوانید درک بهتری از تفاوت‌های میان این دو محصول و مزایا و معایب هریک از آن‌ها داشته باشید. در این مقاله درمورد تفاوت استابلایزر رله‌ای و سروو موتوری صحبت کردیم، امیدواریم که مطالب ذکر شده در بالا بردن اطلاعات شما مفید بوده باشد.

 

سوالات متداول

قیمت استابلایزر سروو موتوری بیشتر است و یا رله‌ای؟

قیمت استابلایزر سروو موتوری در مقایسه یا انواع رله‌ای بیشتر است. البته لازم به ذکر است که قیمت بالای این محصول بخاطر مزایا و امکانات بیشتر آن است.

کدامیک از استابلایزرهای سروو موتوری و رله‌ای وزن کمتری دارند؟

در مقایسه استابلایزر رله‌ای و سروو موتوری باید بگوییم که وزن دستگاه رله‌ای در مقایسه با سروو موتوری همواره کمتر است.

استابلایزر سروو موتوری بهتر است یا رله؟

به قاطعیت نمی‌توان گفت که کدامیک از این دستگاه‌های استابلایزر بهتر هستند زیرا این مورد به نیاز و میزان بودجه شما بستگی دارد. اما به طور کلی استابلایزر سروو موتوری گزینه بهتری برای خرید به حساب می‌آید.

4.5/5 - (20 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.