در حال نمایش 6 نتیجه

در خطوط انتقال برق و صنایع مختلف از انواع عایق استفاده می‌شود تا از اتصال، آتش‌سوزی، برق‌گرفتگی و… جلوگیری به عمل آید. عوامل مختلفی مانند لرزش، روغن، خاک و بخارهای خورنده می‌توانند به وسایل الکتریکی آسیبی جدی برسانند و در افت کیفی عایق تأثیرگذار باشند؛ در همین راستا آزمایش‌های دوره‌ای مقاومت عایقی کابل‌ها، تجهیزات انتقال جریان و اتصالات ضروری است. برای تست عایق از دستگاه‌ میگر استفاده می‌شود.

این دستگاه‌ جهت اندازه‌گیری عایق برای ولتاژهای بالای 1000 ولت تا 1 کیلو وات مورد استفاده قرار می‌گیرد تا مقادیر بالای اهم را که در حد ترا اهم و یا گیگا اهم را اندازه‌گیری کند. کیفیت‌های عایق کابل در انتقال جریان نقش بسزایی دارد و در صورت استفاده از کابل‌های خارج از استاندارد آسیب جدی به وسایل الکترونیکی وارد می‌شود. در ادامه به بررسی این ابزار اندازه‌گیری پرداخته‌ایم تا با کسب اطلاعات بیشتر و خرید میگر از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود؛ بنابراین تا انتها همراه ما باشید.

میگر چیست؟

میگر ابزاری دقیق برای اندازه‌گیری مقاومت عایق کابل‌ها و سیم‌های هادی است که می‌تواند تست جریان ناشی از عایق را نیز انجام دهد. در این دستگاه یک ولتاژ بالا اعمال شده و میزان مقاومت عایق در برابر ولتاژهای متفاوت سنجیده می‌شود.

میگرها به‌ عنوان تستر عایق با استفاده از اصل مقایسه عمل می‌کنند؛ یعنی مقاومت عایق را با مقاومت‌های شناخته شده مقایسه کرده و در صورت زیاد بودن مقاومت عایق سیم‌پیچ متحرک به سمت بی‌نهایت حرکت می‌کند؛ اما در صورت کم بودن نشانگر روی صفر قرار می‌گیرد. دقت میگرها نسبت به سایر دستگاه‌های اندازه‌گیری بسیار بالا است.

کاربرد میگر

میگرها یکی از مهم‌ترین ابزارهای تست عایق‌ هستند و برای جلوگیری از خطرات احتمالی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به بررسی کاربردهای مهم میگر پرداخته‌ایم که شامل موارد زیر هستند:

  • ارزیابی و تست جریان نشتی در وسیله‌های الکتریکی
  • بررسی میزان نشتی در مواقع نیاز به تعمیر وسیله برقی
  • آزمایش کابل‌ها و مفصل‌بندی
  • بررسی میزان مقاومت عایق در صورت افت کیفیت دستگاه الکتریکی
  • تست دوره‌ای عایق جهت بررسی شرایط نگهداری و افزایش طول عمر
  • اندازه‌گیری مقاومت در دستگاه‌های مختلف مانند کابل‌ها، موتورها، تابلو برق، ترانسفورماتورها و…
  • تست عایق سیم‌پیچ‌ها در الکتروموتور

اجزای میگر

ساختمان میگر از 4 جزء اصلی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه‌ای را بر عهده دارند تا بتوانند با دقت بالایی اندازه‌گیری مقاومت عایق را به درستی انجام دهند. این 4 قسمت عبارتند از:

ژنراتور DC: این قسمت جهت تأمین انرژی الکتریکی به کار‌ می‌رود.

کلاچ: سرعت دسته میل لنگ توسط کلاچ تغییر می‌کند.

سیم پیچ‌های اولیه و ثانویه: این سیم‌پیچ‌ها جهت تثبیت جریان به ژنراتور DC وصل می‌شوند.

دسته میل لنگ: میگرها به دو نوع دستی و الکترونیکی تقسیم می‌شوند. نوع دستی دارای دسته میل لنگ بوده که برای تولید انرژی الکتریکی آن را می‌چرخانند.

ترمینال ورودی: کابل پراب به صورت دو ترمینال ورودی X و Y در این ابزار قرار دارند.

نحوه عملکرد میگر

از دستگاه میگر برای اندازه‌گیری مقاومت‌های بزرگ استفاده می‌شود و عملکرد دستگاه بدین صورت است که در ابتدا ولتاژ بالایی اعمال خواهد شد تا دستگاه میزان مقاومت را اندازه‌گیری کند. میگرها بر اساس جاذبه الکترومغناطیسی عمل می‌کنند و در مواقعی که جریان به سیم‌پیچ اولیه دستگاه برسد، میدان الکترومغناطیسی تشکیل می‌شود و سپس با ایجاد گشتاور عقربه‌های میگر را هدایت کرده و میزان مقاومت عایق را نمایش می‌دهد. شروع تست در این دستگاه نیاز به ولتاژ خاصی دارد که منبع این ولتاژ به دو صورت تأمین می‌شود:

  • در روش اول ولتاژ دریافت شده از منبع DC توسط نوسان‌ساز به ولتاژ AC تبدیل شده و سپس ولتاژ خروجی نوسان‌ساز را به میزان دلخواه اپراتور تغییر می‌دهد.
  • در روش دوم جهت تولید ولتاژ AC از ژنراتور استفاده می‌کنند که مربوط به دستگاه‌های جدید بوده و در میگرهای قدیمی برای تولید برق ژنراتورهای دستی که دارای هندل دستی است را به کار می‌برند و کاربر با چرخاندن هندل برق مورد نیاز را تأمین خواهد کرد.

انواع میگر

میگرها در دو نوع مختلف دستی و الکترونیکی تولید می‌شوند که هر کدام برای نیازهای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. عملکرد هر دو شبیه به یکدیگر است، اما در تجهیز مورد تست، تولید برق و اعمال آن به کابل دارای تفاوت‌های بارزی هستند. در ادامه به بررسی انواع میگر پرداخته‌ایم:

۱. میگر دستی

منبع تغذیه در میگر دستی به صورت دستی کار کرده و دارای یک هندل است تا اپراتور با چرخاندن آن انرژی الکتریکی مورد نیاز جهت اندازه‌گیری عایق را به دست آورد.

برای نمایش مقاومت در میگرهای دستی از یک صفحه مدرج عقربه‌دار استفاده شده است.

۲. میگر الکترونیکی

جهت تولید برق در میگرهای الکترونیکی از یک باتری استفاده می‌کنند و در این شرایط نیازی به اپراتور نیست. نمایش مقدار مقاومت در میگرهای الکترونیکی روی یک LCD خواهد بود.

انواع روش‌های انجام تست میگر (تستر عایق)

تست مقاومت در دستگاه‌های میگر به سه روش مختلف انجام می‌شود و لازم است قبل از انجام تست، کابل و یا دستگاه مورد نظر شما برق نداشته باشد؛ چرا که برق در سیستم‌ها و کابل‌ها می‌تواند باعث آسیب‌رسی به دستگاه شود. در ادامه روش انجام تست‌ مورد بررسی قرار گرفته است:

۱. تست کوتاه مدت یا خواندن لحظه‌ای

با اتصال میگر به هر نقطه‌ای امکان خواندن لحظه‌ای فراهم می‌شود. در این روش کافی‌ است میگر 60 ثانیه به عایق متصل باشد تا مقدار آن مشخص شده و آزمایش به پایان برسد. قابل ذکر است که میزان دما و رطوبت بر روی عایق تأثیرگذار خواهد بود.

۲. تست مقاومت با نمونه‌گیری زمانی

در روش مقاومت، عایق در بازه‌های زمانی مختلف اندازه‌گیری می‌شود و اگر عایق سالم باشد در هر بار اندازه‌گیری میزان مقاومت بیشتر خواهد شد. اطلاعات این آزمایش کاملاً قابل اعتماد و قطعی هستند.

۳. تست عایق با نسبت جذب دی‌الکتریک

در این روش وضعیت عایق بر اساس نرخ جذب دی‌الکتریک بوده و در دو مرحله تست 60 ثانیه‌ای با فاصله 30 ثانیه‌ای انجام می‌شود. این روش تست عایق نیز کاملاً مطمئن و دقیق است.

تفاوت میگر با اهم‌متر چیست؟

اهم‌مترها شباهت بسیار زیادی به میگرها دارند؛ اما در موارد مهمی مانند ساختار، اندازه‌گیری میزان مقاومت، ابعاد و… متفاوت هستند. اگر قصد خرید میگر را دارید بهتر است با تفاوت این دو ابزار آشنا شوید تا خریدی درست و هوشمندانه داشته باشید.

  • از اهم‌مترها برای اندازه‌گیری مقدار مقاومت‌های کوچک استفاده می‌شود، اما در میگر ولتاژ بالایی اعمال شده و سپس میزان مقاومت را می‌سنجند.
  • وزن و ابعاد میگرها نسبت به اهم‌متر به مراتب بیشتر و بزرگ‌تر است.
  • قیمت میگر بسیار بالاتر از قیمت اهم‌متر است.
  • اهم‌مترها منبع تغذیه ندارند، اما برای تولید ولتاژ در میگرها از ژنراتور دستی یا منبع ولتاژ DC استفاده می‌شود.

نحوه میگر زدن کابل

انجام فرآیند اندازه‌گیری مقاومت با استفاده از میگر بایستی به صورت مدام و پشت سر هم باشد؛ در همین راستا لازم است ابتدا جریان برق را قطع کرده و محل اتصال میگر در کابل را مشخص کنید. سپس پراب‌های گیره‌ای را به کابل وصل کرده و سپس کلید تست را فشار دهید. دستگاه Megger با ارسال جریان به کابل مقاومت را اندازه‌گیری می‌کند. لازم است اتصال میگر با کابل به مدت 30 الی 60 ثانیه باشد.

تست عایقی موتور با میگر

یکی از مهم‌ترین کاربردهایی که با استفاده از دستگاه میگر به دست می‌آورید تست عایقی سیم‌پیچ‌های موتور بوده که برای این کار لازم است مراحل زیر را به صورت گام‌به‌گام انجام دهید:

آماده‌سازی موتور: برای این کار موتور را از منبع تغذیه جدا کنید تا برق موتور قطع شده و انرژی الکتریکی تخلیه شود.

اتصال دستگاه: در این مرحله دستگاه Megger را به ترمینال‌های ورودی موتور وصل کرده و سیم منفی را به بدنه یا زمین و سیم مثبت را به پیچ‌های موتور متصل کنید. شما می‌توانید با این کار تست عایق را بین هر سیم‌پیچ با زمین یا بدنه به دست آورید.

نکاتی که باید در زمان کار با میگر رعایت کنید

در هنگام کار با ابزارهای الکتریکی لازم است مواردی را مورد توجه قرار دهید تا از آسیب‌رسی به دستگاه اندازه‌گیری و کابل‌ها جلوگیری شود. در زیر نکات مهمی که بایستی در هنگام کار با میگر رعایت کنید را آورده‌ایم:

  • قبل از شروع تست، برق را از تمام قسمت‌های کابل و تجهیزات قطع کنید.
  • در زمان انجام کار بایستی گیره‌ها و پراب Megger سالم باشد.
  • در حین کار به‌هیچ‌وجه به کابل در حال تست و سایر کابل‌ها دست نزنید.
  • پس از انجام تست لازم است Megger تخلیه بار شود و تا قبل از تخلیه از دست زدن به آن خودداری کنید.

خرید میگر از فروشگاه اینترنتی ساوا الکتریک

فروشگاه ساوا الکتریک با هدف خریدی آسان و مطمئن انواع کالاهای الکترونیکی راه‌اندازی شده است تا کاربران بتوانند قبل از خرید با افراد متخصص و با تجربه مجموعه در ارتباط باشند و محصولی متناسب با پروژه خود را خریداری کنند. در این صفحه امکان خرید میگر در برندهای مختلف فراهم شده است و شما تنها با چند کلیک و افزودن کالای منتخب به سبد خرید خود می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

قیمت میگر در ساوا الکتریک به صورت کاملاً مقرون‌به‌صرفه بوده و پس از ثبت خرید می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن کالای خود را تحویل بگیرید.

سوالات متداول

  • تستر عایق به چند روش انجام می‌شود؟

تستر عایق به سه روش مختلف انجام می‌شود که عبارتند از تست کوتاه مدت، تست با نمونه‌گیری زمانی و تست با نسبت جذب دی‌الکتریک.

  • انواع میگر چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

میگرها در دو نوع دستی و الکترونیکی طراحی می‌شوند و نوع دستی دارای هندل بوده و با چرخاندن آن انرژی لازم به دست می‌آید. میگرهای الکترونیکی برق خود را از طریق باتری تأمین می‌کنند.

  • تفاوت ارت سنج با میگر چیست؟

ارت‌سنج قابلیت اندازه‌گیری مقاومت زمین در محدوده چند اهم را دارد، اما میگرها برای اندازه‌گیری مقاومت‌های بیشتر از مگا اهم به کار می‌روند.